26. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena (3–15 kwietnia 2022)
Beethoven – ojciec wielkiego symfonizmu
W ciągu niespełna dwóch przedwielkanocnych tygodni odbędzie się 11 koncertów symfonicznych i 2 recitale fortepianowe. W programie – dzieła symfoniczne od Beethovena przez Hectora Berlioza, Ferenca Liszta, Gabriela Fauré’go i Césara Francka po Charlesa Ives’a, Einojuhaniego Rautavaarę i Krzysztofa Pendereckiego.
Zaproszenie Elżbiety Pendereckiej, dyrektora generalnego Festiwalu, przyjęli wybitni soliści. Są wśród nich laureaci znanych konkursów pianistycznych: Yekwon Sunwoo – złoty medalista Konkursu im. van Cliburna z 2017 roku, Juan Pérez Floristán – zwycięzca Konkursu im. A. Rubinsteina w 2021 roku, Jonathan Fournel – tegoroczny triumfator Konkursu im. Królowej Elżbiety Belgijskiej i Martin James Bartlett – zwycięzca konkursu Virtualoso w Cleveland w 2020 roku.
Utwory symfoniczne zagrają czołowe polskie orkiestry: NOSPR pod dyrekcją Lawrenca Fostera, Sinfonia Varsovia pod batutą Roberta Trevino, Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie prowadzona przez Michała Klauzę, Orkiestra Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie prowadzona przez Alexandra Humalę i Orkiestra Filharmonii Łódzkiej pod batutą Pawła Przytockiego z solistką Arabellą Steinbacher, która wykona I Koncert skrzypcowy Maxa Brucha.
Specjalny charakter będzie miał koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pod dyrekcją Yaroslava Shemeta – 26-letniego ukraińsko-polskiego dyrygenta, kierownika artystycznego Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej. W programie tego koncertu obok IX Symfonii Dvořáka i Odwiecznych pieśni Karłowicza usłyszymy Modlitwę za Ukrainę Wałentyna Sylwestrowa. Kompozycję stworzoną w reakcji na wydarzenia Euromajdanu w 2014 r.
Z orkiestr zagranicznych zagrają dwie: goszcząca po raz drugi na Wielkanocnym Festiwalu Israel Camerata Jerusalem pod batutą Avnera Birona i orkiestra symfoniczna KNUA (Korea National University of Arts Symphony Orchestra), którą poprowadzi Chiyoung Chung. Koncert ten będzie streamingowany na platformie internetowej.
W cyklu Nieznane opery Łukasz Borowicz przedstawi jednoaktowe dzieło Giuseppe Gazzanigi Don Giovanni, które w czasach swego powstania konkurowało pod względem popularności z arcydziełem Mozarta o tym samym tytule. Wykonawcami partii solowych będzie doborowe grono polskich śpiewaków, w większości młodego pokolenia: Aleksander Kunach, Natalia Rubiś, Katarzyna Belkius, Zuzanna Nalewajek, Karol Kozłowski oraz Wojtek Gierlach i Robert Gierlach.
Jak co roku główny nurt koncertowy uzupełniają cykliczne wydarzenia towarzyszące: Wystawa Manuskryptów Muzycznych w Bibliotece Jagiellońskiej i Międzynarodowe Sympozjum Naukowe.
Szczegóły na stronie: www.beethoven.org.pl
Opracowanie tekstu na podstawie informacji prasowej
Don Giovanni Giuseppe Gazzanigi – recenzja
26. Festiwal Wielkanocny – Orkiestra Polskiego Radia – recenzja
26. Festiwal Wielkanocny – Sinfonia Iuventus – recenzja