
36 x Rembrandt – wystawa w Zamku Królewskim w Warszawie dopisuje się do międzynarodowych obchodów Roku Rembrandta. W 2019 r. przypada 350. rocznica śmierci artysty.
Okres prezentacji – tylko niecały miesiąc, od 5 października do 3 listopada 2019. Nie może być dłuższy ze względu na niszczące działanie świata. Na czas ekspozycji zainstalowano specjalne oświetlenie nieszkodzące obrazom. Jest to właściwie półmrok.
Ekspozycja zajmuje cztery sale.
W westybulu dowiadujemy się, jak to się stało, że najsłynniejsze Rembrandty w Polsce – Dziewczyna w ramie obrazu alias Żydowska narzeczona i Uczony przy pulpicie alias Ojciec narzeczonej spisujący jej posag, będące w zbiorach Zamku Królewskiego w Warszawie, znalazły się w Polsce.
Ich pierwszym właścicielem był amsterdamski kupiec. Z Amsterdamu trafiły do Berlina – do kolekcji niemieckiego hrabiego, którą odziedziczyła jego córka. Od niej kupił je Stanisław August Poniatowski. (Gdy należały do kolekcji ostatniego króla Polski, wisiały w pałacu Na Wyspie w Łazienkach).
Po rozbiorach Polski nabył je Kazimierz Rzewuski i wywiózł do Wiednia. Później stały się własnością rodziny Lanckorońskich i nadal pozostawały w Wiedniu.
W 1994 r. 96-letnia Karolina Lanckorońska ofiarowała Zamkom Królewskim w Warszawie i na Wawelu zachowaną część kolekcji dzieł sztuki, zgromadzoną przez jej ojca w pałacu Lanckorońskich w Wiedniu. Zamek w Warszawie otrzymał 37 obrazów, wśród których były owe dwa Rembrandty.


W drugiej sali, która jest stałym miejscem ekspozycji Dziewczyny w ramie obrazu i Uczonego przy pulpicie w Zamku Królewskim w Warszawie, tylko na czas wystawy 36 x Rembrandt, vis-à-vis oryginałów umieszczono kopie Dziewczyny w ramie obrazu, wypożyczone z Wilanowa i z Łańcuta. Kopia z Wilanowa na co dzień nie jest eksponowana, więc to jedyna okazja do jej zobaczenia. Łańcucka wisi w pałacu w Łańcucie wysoko, jest słabo oświetlona, więc tylko teraz można się jej dobrze przyjrzeć. Na wystawie pokazano więcej dzieł, które są rzadko (lub nie są wcale) dostępne dla publiczności.
W tym samym pomieszczeniu znajdują się ryciny przedstawiające Uczonego przy pulpicie. Jedna z nich została zakupiona przez Zamek Królewski w Warszawie na krótko przed otwarciem wystawy, i jest to jej pierwsza prezentacja w Polsce.
W trzeciej sali znajdują się 34 rysunki Rembrandta, w tym pięć jego autoportretów. Rembrandt wielokrotnie się portretował, przybierając różne pozy i wyrazy twarzy. Nie był to jednak przejaw narcyzmu. Według ostatnich badań, były to raczej studia plastyczne, które wykorzystywał potem w innych obrazach.


Czwarta sala służy rozrywce; znajdują się tu ogromne puzzle Dziewczyny i Uczonego oraz pamiątkowa pieczęć z wystawy.
36 x Rembrandt, Zamek Królewski w Warszawie 5 października–3 listopada 2019
Kuratorzy: Alicja Jakubowska, Magdalena Królikiewicz
Scenografia: nowy motyw Adam Orlewicz
Godziny otwarcia
wtorek – czwartek: 10.00–18.00
piątek – sobota: 10.00–20.00
niedziela: 11.00–20.00
Ostatnie wejście – na godzinę przed zamknięciem
Wystawie 36 x Rembrandt towarzyszy cykl wykładów
13 października 2019 r., godz. 13.00
Rembrandt w galerii króla Stanisława Augusta
Prowadzenie: Magdalena Królikiewicz (kurator wystawy, Ośrodek Sztuki, Dział Malarstwa, Zamek Królewski w Warszawie)
18 października 2019 r., godz. 17.00
Rembrandt iluzjonista
Prowadzenie: prof. Antoni Ziemba (Instytut Historii Sztuki, Uniwersytet Warszawski)
20 października 2019 r., godz. 13.00
Kim jest „Mona Lisa” z Warszawy? Niezwykłe losy zamkowych obrazów Rembrandta
Prowadzenie: Regina Dmowska (Dział Konserwacji Malarstwa, Zamek Królewski w Warszawie)
godz. 14.15
Projekcja filmu Mona Liza z Warszawy
25 października 2019 r., godz. 17.00
Ostatnia z rodu. Pamiątki rodzinne i osobiste po Karolinie Lanckorońskiej w Zamku Królewskim w Warszawie – Muzeum
Prowadzenie: dr Monika Myszor-Ciecieląg (Muzeum Narodowe w Warszawie, Archiwum)
godz. 18.15
Projekcja filmu Portret damy, reż. Paweł Woldan
3 listopada 2019 r., godz. 13.00
Rembrandt van Rijn jako twórca rycin
Prowadzenie: dr hab. Jolanta Talbierska (Kierownik Gabinetu Rycin BUW)
Bilety na wykłady w cenie 10 zł (w kasie Zamku oraz online) upoważniają także do wstępu na wystawę 36 x Rembrandt w dniu prelekcji