Agata Szymczewska i Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa, Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, 21 maja 2022 r.
Gwoździem programu był II koncert skrzypcowy d-moll Henryka Wieniawskiego z przebojowym Allegro moderato (alla zingara) w wykonaniu Agaty Szymczewskiej – czołowej naszej skrzypaczki, zwyciężczyni XIII Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu w 2006 r., zdobywczyni czterech Fryderyków i nagrody London Music Masters. Słuchacze, którzy przyszli przede wszystkim dla niej, nie zawiedli się!
Koncerty Sinfonii Iuventus są dla mnie zawsze atrakcją. Ta orkiestra gra wyłącznie pod batutą uznanych dyrygentów i towarzyszy wybitnym solistom. Utwory są dobierane pod kątem doskonalenia umiejętności młodych, utalentowanych muzyków, a programy często zawierają nie lada smaczki.
Omawiany koncert poprowadził Paweł Kos-Nowicki. Poza Wieniawskim, program wypełniły uwertury do Mozartowskich oper Don Giovanni i Così fan tutte, Melodia a-moll Myroslava Skoryka i Symfonia nr 83 g-moll La poule Josepha Haydna.
Koncert zaczął się od odegrania hymnu Ukrainy, co stało się singnum temporis w polskich salach koncertowych po napaści Rosji na Ukrainę. Skomponowana w 1981 r. przez ukraińskiego kompozytora Myroslava Skoryka Melodia do filmu Vysokij Pierieval rozbrzmiewa teraz na wszystkich koncertach Sinfonii Iuventus jako wyraz solidarności tej orkiestry z narodem ukraińskim. Ta wyjątkowa dla Ukraińców kompozycja, znana z różnych opracowań, była wykonywana podczas uroczystości ku czci ofiar pamiętnego zrywu na kijowskim Majdanie na przełomie 2013/2014 r.
Uwertury do oper Mozarta stały się (przypadkowym? nieprzypadkowym?) miłym nawiązaniem do trwającego w Warszawie 31. Festiwalu Mozartowskiego.
W finale Iuventus zaprezentował się w pełnym, symfonicznym składzie. Haydnowska symfonia La poule była tym smaczkiem koncertu. Niezbyt często grywana, należy do grupy nazwanej Symfoniami paryskimi, ze względu na okoliczności powstania. Została skomponowana, tak jak pozostałe z tej serii, która przyniosła Haydnowi sławę we Francji, na zamówienie impresariów z Paryża. Tytuł La poule, który po polsku oznacza kurę, nadali paryżanie, prawdopodobnie z powodu krótkiego motywu oboju mogącego kojarzyć się z kurzym gdakaniem. Ten fragmencik wykonała jedna z dwóch oboistek orkiestry.
Na obojach, fagotach, waltorniach (że na fletach, to nic niezwykłego) grają obecnie w Sinfonii Iuventus same kobiety. W ogóle teraz w «Iuve» panie dominują. W sekcjach skrzypiec i altówek jest tylko po jednym panu. Można powiedzieć pół żartem, pół serio, że dla równowagi koncertmistrzem orkiestry jest mężczyzna – Mateusz Marut.
Wprawdzie Mozart, Wieniawski, Skoryk, Haydn nie był koncertem z półki niezapomnianych, nie wywarł tak silnego wrażenia jak niedawny koncert Iuventusu na 26. Festiwalu Wielkanocnym Elżbiety Pendereckiej, ale jego słuchanie sprawiało przyjemność.