Agata Szymczewska i Sinfonia Iuventus

Agata Szymczewska i Sinfonia Iuventus

Agata Szymczewska i Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa, Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, 21 maja 2022 r.

Gwoździem programu był II koncert skrzypcowy d-moll Henryka Wieniawskiego z przebojowym Allegro moderato (alla zingara) w wykonaniu Agaty Szymczewskiej – czołowej naszej skrzypaczki, zwyciężczyni XIII Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu w 2006 r., zdobywczyni czterech Fryderyków i nagrody London Music Masters. Słuchacze, którzy przyszli przede wszystkim dla niej, nie zawiedli się!

Agata Szymczewska i Sinfonia Iuventus. Koncert w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, 21 maja 2022 r. Fot. Piotr Banasik – studioBanan.pl

Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, koncert Mozart, Wieniawski, Skoryk, Haydn, 21 maja 2022 Fot. Piotr Banasik – studioBanan.pl
Agata Szymczewska i Sinfonia Iuventus, Paweł Kos-Nowicki – dyrygent, Fot. Piotr Banasik – studioBanan.pl

Sinfonia Iuventus pod kierunkiem Pawła Kos-Nowickiego towarzyszyła Agacie Szymczewskiej w koncercie skrzypcowym d-moll Wieniawskiego. Fot. Piotr Banasik – studioBanan.pl

Koncerty Sinfonii Iuventus są dla mnie zawsze atrakcją. Ta orkiestra gra wyłącznie pod batutą uznanych dyrygentów i towarzyszy wybitnym solistom. Utwory są dobierane pod kątem doskonalenia umiejętności młodych, utalentowanych muzyków, a programy często zawierają nie lada smaczki.
Omawiany koncert poprowadził Paweł Kos-Nowicki. Poza Wieniawskim, program wypełniły uwertury do Mozartowskich oper Don Giovanni  Così fan tutte, Melodia a-moll  Myroslava Skoryka i Symfonia nr 83 g-moll La poule Josepha Haydna.

Koncert zaczął się od odegrania hymnu Ukrainy, co stało się singnum temporis w polskich salach koncertowych po napaści Rosji na Ukrainę. Skomponowana w 1981 r. przez ukraińskiego kompozytora Myroslava Skoryka Melodia do filmu Vysokij Pierieval rozbrzmiewa teraz na wszystkich koncertach Sinfonii Iuventus jako wyraz solidarności tej orkiestry z narodem ukraińskim. Ta wyjątkowa dla Ukraińców kompozycja, znana z różnych opracowań, była wykonywana podczas uroczystości ku czci ofiar pamiętnego zrywu na kijowskim Majdanie na przełomie 2013/2014 r.

Uwertury do oper Mozarta stały się (przypadkowym? nieprzypadkowym?) miłym nawiązaniem do trwającego w Warszawie 31. Festiwalu Mozartowskiego.

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa, Paweł Kos-Nowicki – dyrygent. Studio Koncertowe PR im. Witolda Lutosławskiego 21 maja 2022 r. Fot. Piotr Banasik – studioBanan.pl

Wieńcząca koncert Symfonia nr 83 g-moll La poule Josepha Haydna, mimo żartobliwego tytułu jest utworem poważnym. Jak to zazwyczaj bywa, finał koncertu należał do orkiestry i dyrygenta. Fot. Piotr Banasik – studioBanan.pl
Po koncercie z solistką Agatą Szymczewską. Studio Koncertowe PR im. W. Lutosławskiego, 21.05.2022. Fot. Piotr Banasik – studioBanan.pl

Dyrygent z muzykami, którzy przybyli do «Iuve» w ramach wymiany MusXchange. Od lewej: Jana Macíková (skrzypce) ze Slovak Youth Orchestra, Juliana Alves (altówka) i Henrique Constância (wiolonczela) z Jovem Orquestra Portuguesa. Fot. Piotr Banasik – studioBanan.pl

W finale Iuventus zaprezentował się w pełnym, symfonicznym składzie. Haydnowska symfonia La poule była tym smaczkiem koncertu. Niezbyt często grywana, należy do grupy nazwanej Symfoniami paryskimi, ze względu na okoliczności powstania. Została skomponowana, tak jak pozostałe z tej serii, która przyniosła Haydnowi sławę we Francji, na zamówienie impresariów z Paryża. Tytuł La poule, który po polsku oznacza kurę, nadali paryżanie, prawdopodobnie z powodu krótkiego motywu oboju mogącego kojarzyć się z kurzym gdakaniem. Ten fragmencik wykonała jedna z dwóch oboistek orkiestry.
Na obojach, fagotach, waltorniach (że na fletach, to nic niezwykłego) grają obecnie w Sinfonii Iuventus same kobiety. W ogóle teraz w «Iuve» panie dominują. W sekcjach skrzypiec i altówek jest tylko po jednym panu. Można powiedzieć pół żartem, pół serio, że dla równowagi koncertmistrzem orkiestry jest mężczyzna – Mateusz Marut.
Wprawdzie Mozart, Wieniawski, Skoryk, Haydn nie był koncertem z półki niezapomnianych, nie wywarł tak silnego wrażenia jak niedawny koncert Iuventusu na 26. Festiwalu Wielkanocnym Elżbiety Pendereckiej, ale jego słuchanie sprawiało przyjemność.

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pod batutą Yaroslava Shemeta na 26. Festiwalu Wielkanocnym

Segregator Aliny Ert-Eberdt

realizacja: estinet.pl