Baltic Opera Festival

Baltic Opera Festival

Baltic Opera Festival – nowy festiwal operowy w Polsce, którego pierwsza odsłona nastąpi w dniach 14–17 lipca 2023 – ma szansę stać się wydarzeniem rangi światowej.

Baltic Opera Festiwal. Tomasz Konieczny – pomysłodawca i dyrektor artystyczny festiwalu na tle widowni Opery Leśnej w Sopocie. Fot. Krzysztof Mystkowski

Tomasz Konieczny – pomysłodawca i dyrektor artystyczny Baltic Opera Festival na tle widowni Opery Leśnej w Sopocie.
Fot. Krzysztof Mystkowski
Jego spiritus movens jest Tomasz Konieczny, polski bas-baryton, specjalizujący się w repertuarze wagnerowskim. Konieczny zapragnął, by do Opery Leśnej w Sopocie, słynącej ze znakomitej, naturalnej akustyki, powróciły opery, które rozsławiły to miejsce w latach 20. i 30. XX w. Był tu wówczas organizowany na wzór Festiwalu w Bayreuth coroczny Festiwal Wagnerowski. Do Opery Leśnej sprowadzano najlepszych śpiewaków wagnerowskich i nazywano ją „Bayreuth Północy”.
Kiedy Konieczny przyszedł ze swoim pomysłem do ministerstwa kultury – sekretarz stanu, gdańszczanin Jarosław Sellin, nie posiadał się z radości. On także od dawna myślał o podobnym festiwalu w Operze Leśnej. Konieczny, który jak się okazało ma również żyłkę organizatorską i tryska pomysłami, gwarantuje powodzenie przedsięwzięcia.

Niezaprzeczalnie, to dzięki temu, że Tomasz Konieczny cieszy się uznaniem tuzów operowych, zaproszenie do komitetu honorowego Baltic Opera Festival przyjęli dyrektorzy najważniejszych na świecie teatrów i festiwali operowych: Peter Gelb – dyrektor Metropolitan Opera w Nowym Jorku, Bogdan Roščić – dyrektor Wiener Staatsoper, Katharina Wagner (prawnuczka Richarda Wagnera) – dyrektor Bayreuther Festspiele, Andreas Homoki – dyrektor Opernhaus Zürich, Dominique Meyer – dyrektor Teatro alla Scala (w latach 2010–2020 dyrektor Wiener Staatsoper), Alexander Pereira – dyrektor Teatro del Maggio Musicale Fiorentino (wieloletni dyrektor Opernhaus Zürich, Salzburger Festspiele, Teatro alla Scala). W tym gremium są też Polacy: Elżbieta Penderecka, Joanna Wnuk-Nazarowa, Jolanta Róża Kozłowska, Daniel Cichy, Waldemar Dąbrowski, Daniel Kotliński, Stanisław Leszczyński, Jacek Marczyński, Rafał Wiśniewski.

Koniecznemu jako wagnerzyście zależy na operach wagnerowskich. Zamierzał sam wyreżyserować Latającego Holendra i zaśpiewać w nim rolę tytułową. Niestety, nie udało się zgrać terminu Baltic Opera Festival z jego harmonogramem. W drugiej połowie lipca będzie śpiewał na Festiwalu w Bayreuth. Reżyserią według jego koncepcji inscenizacyjnej i pod jego opieką artystyczną zajmie się para reżyserów: Łukasz Witt-Michałowski i Barbara Wiśniewska. Partię Holendra zaśpiewa Andrzej Dobber. W roli Dalanda wystąpi Franz Hawlata, Senty – Ricarda Merbeth, Erica – Stefan Vinke, Mary – Małgorzata Walewska, Sternika – Dominik Sutowicz. Solistom będzie towarzyszyć orkiestra Opery Bałtyckiej w Gdańsku, która jest realizatorem przedstawienia i współorganizatorem festiwalu. Za pulpitem dyrygenckim stanie maestro Marek Janowski. W gronie pozostałych realizatorów również same gorące nazwiska. Dorota Roqueplo – kostiumy, Jacek Przybyłowicz – ruch sceniczny. Boris Kudlička stworzył koncepcję scenografii, którą zrealizuje Natalia Kitamikado. Przedstawienie na scenie Opery Leśnej zostanie zagrane dwukrotnie: 15 i 17 lipca.

Baltic Opera Festival 2023 banner główny, projekt Adam Dudek

Banner festiwalu zaprojektował Adam Dudek

 

Baltic Opera Festival 2023 zainauguruje 14 lipca na scenie Opery Bałtyckiej w Gdańsku, szykowana specjalnie na ten festiwal przez Operę Krakowską, operetka Karola Szymanowskiego Loteria na mężów, czyli narzeczony nr 69 w reżyserii Marcina Sławińskiego, z na nowo napisanym librettem przez Wojciecha Tomczyka. W obsadzie, zgodnie z zamysłem pomysłodawcy Festiwalu, będą dominować utalentowani, młodzi wokaliści operowi. Kierownictwo muzyczne obejmie Piotr Sułkowski (od obecnego sezonu dyrektor Opery Krakowskiej). W 2007 r. przywrócił on operetkę Szymanowskiego do repertuaru, wyciągając ją z lamusa zapomnienia.

W niedzielę 16 lipca w Operze Leśnej od godziny 15:00 do późnych godzin nocnych potrwa Maraton filmowy Baltic Opera Festival. W programie, oprócz seansów filmowych, spotkania z twórcami. Późnym wieczorem Wilkanoc, czyli rysowanie Mariusza Wilczyńskiego na oczach publiczności do muzyki granej na żywo przez wiolonczelistę Marcela Markowskiego. Będą też warsztaty dla dzieci i lekcje mistrzowskie dla narybku operowego.

Program jest nieustannie doszlifowywany. Działa gorąca linia esemesowo-telefoniczna między Tomaszem Koniecznym a Jarosławem Sellinem i Rafałem Wiśniewskim, dyrektorem Narodowego Centrum Kultury, które wraz z ministerstwem kultury, jest współorganizatorem Baltic Opera Festival.

Po pierwszej konferencji prasowej, która odbyła się w Warszawie, następne zapowiadające Baltic Opera Festival zostaną zorganizowane w Wiedniu i w Nowym Jorku. Organizatorzy liczą bowiem na publiczność ze świata. I słusznie, zapowiada się przecież niemałej wagi wydarzenie.

Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie, konferencja prasowa zapowiadająca Baltic Opera Festival, 29 kwietnia 2023

Baltic Opera Festival  – wywiad z Tomaszem Koniecznym, maj 2023

Latający Holender w Operze Leśnej – recenzja

Segregator Aliny Ert-Eberdt

realizacja: estinet.pl