Casanova w Warszawie – balet w choreografii Krzysztofa Pastora do muzyki Mozarta, w realizacji Polskiego Baletu Narodowego, został uznany za jedno z najlepszych przedstawień baletowych na świecie w międzynarodowym rankingu krytyków, przeprowadzonym na łamach londyńskiego magazynu „Dance Europe” (październik 2015).

Pomysłodawcą i autorem libretta baletu Casanova w Warszawie jest Paweł Chynowski – teatrolog i baletolog związany od lat z warszawskim Teatrem Wielkim. Kompozycje Mozarta wybrał Jakub Chrenowicz, on także sprawował kierownictwo muzyczne. Do stworzenia scenografii i kostiumów, dyrekcji teatru udało się pozyskać Gianniego Quarantę – zdobywcę Oscara za scenografię do Pokoju z widokiem Jamesa Ivory’ego oraz nagród BAFTA i Nastro d’argento za scenografię do ekranizacji Traviaty G. Verdiego, dokonanej przez Franca Zeffirellego z Teresą Stratas i Plácidem Domingiem.
Wszystko w balecie Casanova w Warszawie jest piękne: muzyka, choreografia, scenografia, kostiumy, tancerze. W obsadzie: primabalerina (Yuka Ebihara), pierwsi tancerze (Vladimir Yaroshenko i Maksim Woitiul), soliści i zespół Polskiego Baletu Narodowego. W przedstawieniu bierze udział także śpiewaczka Katarzyna Trylnik, która, oczywiście, śpiewa (nie tańczy!). Kreowane przez nią postacie, jest ich kilka, są zgrabnie wkomponowane w narrację baletową.

Libretto ukazuje pobyt Giacoma Casanovy w Warszawie, który słynny uwodziciel i awanturnik opisał w swoim pamiętniku. Wracając z Petersburga jesienią 1765 r., Casanova zatrzymał się na kilka miesięcy w Warszawie. Obracał się tu w towarzystwie wpływowych osób, zbliżył się nawet do samego króla i liczył na posadę sekretarza na dworze Stanisława Augusta Poniatowskiego. Z upodobaniem chodził na występy tancerzy królewskiego zespołu baletowego, adorując rywalizujące ze sobą włoskie baleriny. Wskutek ich intryg, pojedynkował się z Franciszkiem Ksawerym Branickim, za co na polecenie króla musiał opuścić Warszawę. Warszawski epizod Casanovy to gotowy scenariusz na film, ale okazało się, że również na zachwycający balet. Mnie najbardziej urzekły: scena pojedynku, sekwencja w klasztorze i poetycki epilog.

Możliwość obejrzenia tego kolorowego, dosłownie i w przenośni, przedstawienia – w przygnębiającym pandemicznym czasie, w najbardziej ponurym miesiącu w roku, jakim jest listopad – było wspaniałym prezentem Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, pozwalającym zapomnieć o tym, co za oknem.
Balet Casanova w Warszawie był dostępny bezpłatnie na vod Teatru Wielkiego przez 48 godzin od g. 19:00 w sobotę 14 listopada 2020.