Chopin i jego Europa 2022 – Martín García García

Chopin i jego Europa 2022 – Martín García García

Chopin i jego Europa 2022 – Martín García García, 18 sierpnia 2022, Filharmonia Narodowa w Warszawie

Martín García García – laureat trzeciej nagrody i nagrody za najlepsze wykonanie koncertu w XVIII Konkursie Chopinowskim (2021) – dla Chopina i jego Europy ułożył program z tańców i sonat.
Zaczął od Bacha, że posłużę się tymi skrzydlatymi słowami. Od Partity B-dur Jana Sebastiana, składającej się ze stylizowanych tańców narodowych: niemieckiej allemande, hiszpańskiej sarabandy, francuskich menuetów oraz courante’a i szkockiego gigue’a.

Chopin i jego Europa 2022 – Martín García García, 18 sierpnia 2022. Fot. Bartek Barczyk/NIFC

Martín García García, Filharmonia Narodowa w Warszawie, 18 sierpnia 2022. Fot. Bartek Barczyk/NIFC
Chopin i jego Europa 2022 – Martín García García wypełnił salę Filharmonii Narodowej po brzegi. Fot. Bartek Barczyk/NIFC

Sympatyczny, hiszpański pianista ma w Warszawie, co potwierdza to zdjęcie, liczne grono wielbicieli. Fot. Bartek Barczyk/NIFC

Po nich nastąpiła radykalna zmiana nastroju, tj. Sonata h-moll Ferenca Liszta. Kiedy patrzyłam na Garcíę Garcíę grającego to «gigantyczne allegro» (tak muzykolodzy określają tę Lisztowską sonatę) nasuwało mi się cały czas słowo – mordercza. Nie tylko ze względu na to, że utwór jest trudny do zagrania. Liszt komponował z myślą o własnych, nieprzeciętnych możliwościach technicznych i jego kompozycje są dla większości pianistów nie lada wyzwaniem, a dla niektórych poza zasięgiem. Podziwiałam też Garcíę za dzielne stawianie czoła upałowi. W Warszawie tego dnia termometry wskazywały ponad 30°C. A on „wbił się” w smoking, był pod muszką. Ogromne krople potu, co chwila spadały z jego włosów i twarzy na klawiaturę – tak duże, że widać je było z odległości dwunastego rzędu, w którym siedziałam. A mimo to wytrwał. Wylany pot uczynił jego interpretację wyjątkową.

Natomiast Chopinowskie walce w jego wykonaniu nie podobały mi się. Zagrał walce As-dur, a-moll i F-dur z op. 34, cis-moll z op. 64 i wydanego pośmiertnie e-moll. Do walca w As-dur jak ulał pasowało określenie Jerzego Waldorffa, które zapadło mi w pamięć, a odnosiło się do interpretacji tego samego walca przez Stanisława Bunina: „walcem tak smyrgnął, jakby mysz do dziury poleciała”. Za to wykonaniem Chopinowskiej Sonaty h-moll zachwycił mnie. Nie tylko mnie! Publiczność oklaskiwała go długo i na stojąco. Myślę, że przyczynił się też do tego urok osobisty Martína Garcíi Garcíi.
Na bis zagrał pogodną miniaturę Federica Mompou – dwudziestowiecznego, hiszpańskiego kompozytora. Fakt, że wybrał kompozycję swego rodaka ujął mnie i jeszcze bardziej wzmocnił dobre wrażenie z występu tego pianisty na tegorocznym Chopinie i jego Europie.
Chopin i jego Europa 2022. Martín García García rozdający autografy na płycie dokumentującej jego występy w XVIII Konkursie Chopinowskim (2021). Fot. Bartek Barczyk/NIFC

Po koncercie pianista podpisywał płytę dokumentującą jego występy w XVIII Konkursie Chopinowskim. Fot. Bartek Barczyk/NIFC

 

Chopin i jego Europa 2022 – inauguracja Widma, Nijoła

Chopin i jego Europa 2022 – Giuseppe Verdi Un giorno di regno (Il finto Stanislao)

Chopin i jego Europa 2022 – Bruce Liu i Vasily Petrenko (finał festiwalu)

Segregator Aliny Ert-Eberdt

realizacja: estinet.pl