Ciało/Umysł 2025 Wojciech Grudziński

Ciało/Umysł 2025 Wojciech Grudziński

BOW. Rewizyta. Work in progress
Pokaz na 25. Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Tańca i Performansu Ciało/Umysł
Foyer STUDIO teatrgaleria, 11 października 2025
Koncepcja i choreografia – Wojciech Grudziński
Muzyka – Wojtek Blecharz
Wykonawcy: Tamara Briks, Wojciech Grudziński

Ten ledwie dwudziestominutowy spektakl, który można było zobaczyć na 25. Ciało/Umysł, był namiastką performansu, który jest jeszcze w trakcie powstawania.

Ciało/Umysł 2025. BOW. Rewizyta. Fot. Fot. Marta Ankiersztejn

Ciało/Umysł 2025. BOW. Rewizyta. Tamara Briks, Wojciech Grudziński
Fot. Marta Ankiersztejn © Fundacja Ciało/Umysł
Czym ukłon jest na scenie i jak może on funkcjonować – zajmuje Wojciecha Grudzińskiego nie od dziś. Rozpoczął research na ten temat jeszcze przed swoją wyprowadzką do Holandii. Studium ukłonu było tematem jego pracy w DAS Graduate School w Amsterdamie. Fokusował się w tej pracy na: choreograficznym przedstawieniu gestu wdzięczności oraz na wyrażeniu językowym „ukłon w stronę kogoś lub czegoś”.
Tamten spektakl trwał 70 minut, obejmował też teksty współtworzące dramaturgię. Na 25. C/U Grudziński pokazał tylko jego ostatni fragment, będący zapowiedzią premiery w 2026 roku, która odbędzie się w Pawilonie Tańca i Innych Sztuk Performatywnych – nowym oddziale Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

To co zaprezentował razem z Tamarą Briks na tegorocznym C/U było bardzo mocne. Tempo i intensywność bicia coraz to niższych pokłonów wywoływała wśród patrzących lęk o to, że wykonawcom może im się coś stać. Że mogą się uszkodzić fizycznie. Zwłaszcza Grudziński. Chwilami wyglądało to tak, że głowa może mu się oderwać od tułowia. Nic a nic nie przesadzam. Tak to właśnie wyglądało. Od niewiarygodnie intensywnych zginań szyi głowa nie urwałaby się, ale stawy między kręgami szyjnymi nie są ze stali. To się naprawdę mogło skończyć zwichnięciem. Uderzenie z impetem czołem o podłogę wielokrotnie wisiało na włosku.
Pod sam koniec performansu, z rzutnika padały na podłogę foyer (będącej tu sceną) wywołujące gęsią skórkę napisy: „Ukłon jest niedokończonym samobójstwem”, „Kłaniając się, zabijam się” i inne w tym duchu.

Spotkanie z Natalią Drozd i Wojciechem Grudzińskim bezpośrednio po ich występach na 25. C/U poprowadziła Anna Sańczuk.
Fot. Marta Ankiersztejn © Fundacja Ciało/Umysł

 

Na spotkaniu z widzami bezpośrednio po prezentacji, Grudziński powiedział, że w trzeciej odsłonie BOW.  skupi się głównie na choreografii.
Jaka będzie ta trzecia odsłona BOW. za rok? Boję się nawet o tym myśleć.

25. Ciało/Umysł Natalia Drozd Superstar

25. Ciało/Umysł Edyta Kozak Autoportret choreograficzny

Segregator Aliny Ert-Eberdt

realizacja: estinet.pl