Conversations – recenzja płyty Duo Kallos: Krzysztof Grzybowski – klarnet, Fil Liotis – fortepian, Dux 2021
Wszystkie utwory na tym krążku budzą ciekawość. Któż dziś pamięta miniatury na klarnet i fortepian 23-letniego Krzysztofa Pendereckiego? Duo Kallos dało im nowe życie. Rarytasem jest utwór Conversations rzadko granego w Polsce Brytyjczyka Paula Pattersona (rocznik 1947). Został on zadedykowany rodakowi kompozytora, klarneciście Robertowi Bramleyowi, który prawykonał go w 1974 r. w londyńskiej Wigmore Hall. Przeznaczona dla wirtuozów kompozycja, zgodnie z tytułem, jest „rozmową” klarnetu z fortepianem. Ostatnia część Presto wskutek licznych akcentów, synkop i glissand budzi skojarzenia z dobrym jazzem. Jak trafnie określił ją Grzybowski: „niekiedy sprawia wrażenie spokojnej rozmowy, a innym razem burzliwej dyskusji”.
Cała płyta jest rozmową klarnetu z fortepianem i jej tytuł pożyczony od Pattersona jest jak najbardziej uzasadniony. Sonaty Weinberga i Prokofiewa to ponaddwudziestominutowe, „poważne” kompozycje wymagające skupienia podczas słuchania, które summa summarum jest przyjemnością obcowania z różnorodnością i pięknem brzmienia klarnetu.