Così fan tutte (Tak czynią wszystkie) dopełniło w repertuarze Polskiej Opery Królewskiej triadę najlepszych oper Mozarta, napisanych we współpracy z librecistą Lorenzem Da Pontem: Wesele Figara, Don Giovanni, Così fan tutte. Piotr Kamiński w Tysiąc i jedna Opera cytuje włoskiego muzykologa, który uważa te opery za «traktat miłosny w trzech częściach». Wesele Figara jest wg niego poszukiwaniem szczęścia; Don Giovanni mówi o niemożności kochania; Così fan tutte to świadoma rezygnacja z uczuciowego zaangażowania.
Jitka Stokalska, która zna Così fan tutte na wylot (inscenizacja w POK to już jej piąta realizacja tej opery) przywołuje w programie inną opinię, głoszącą że jest to „najbardziej włoskie, najbardziej erotyczne i najbardziej komiczne dzieło Mozarta”.
– Ale w tej farsie, obok uczuć udawanych, są również prawdziwe – uważa reżyserka.
Koncepcja Stokalskiej przekonuje mnie. Zgadzam się też z komentarzem Andrzeja Klimczaka – dyrektora POK, który jako młody śpiewak odtwarzał Guglielma, a dziś śpiewa znającego życie Don Alfonsa – że wszystkie postacie w tej operze mają problemy związane ze zdradą i popełniają takie same grzechy. Właściwie ta opera powinna mieć tytuł Così fan tutti, czyli Tak czynią wszyscy.
27-letni Runtz dał się już poznać jako bardzo dobry dyrygent w różnym repertuarze i na wielu scenach. Słuchanie Così… pod jego batutą to przyjemność, ale jest jeszcze coś, za co chylę przed nim czoła. Całą operę, którą przygotował po raz pierwszy, dyrygował z pamięci; w kanale orkiestrowym nie było pulpitu dyrygenckiego. Nigdy dotąd się z tym spotkałam.
Twórcą scenografii jest Marlena Skoneczko, a reżyserii świateł Daniel Sanjuan-Ciepielewski. Na scenie jest kolorowo; kolory i światło są ciepłe, wytwarzają pogodny nastrój. To piękne przedstawienie. Gorąco polecam.
Polska Opera Królewska – Così fan tutte, premiera 5 lipca 2019 r.
Obsada
Fiordiligi: Gabriela Kamińska, Aleksandra Orłowska, Anna Wierzbicka, Marta Wyłomańska
Doraealla: Monika Ledzion-Porczyńska, Aneta Łukaszewicz, Anna Radziejewska, Joanna Talarkiewicz
Despina: Marta Boberska, Iwona Handzlik, Julita Mirosławska
Ferrando: Sylwester Smulczyński, Jacek Szponarski, Leszek Świdziński
Guglielmo: Michał Janicki, Robert Szpręgiel, Damian Wilma
Don Alfonso: Robert Gierlach, Sławomir Jurczak, Andrzej Klimczak, Bogdan Śliwa
Solistom towarzyszy Zespół Wokalny i Orkiestra Polskiej Opery Królewskiej.
Na klawesynie grają na zmianę: Dagmara Dudzińska, Monika Kolasińska, Krzysztof Trzaskowski.
Fot. Piotr Kłosek/Archiwum Polskiej Opery królewskiej
Cyrulik sewilski w Polskiej Operze Królewskiej, reżyseria Jitka Stokalska, dyrygent Dawid Runtz