Duch wojewody w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej

Duch wojewody w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej

Ludwik Grossman Duch wojewody
Kierownictwo muzyczne – Marta Kluczyńska
Reżyseria na podstawie libretta Władysława Ludwika Anczyca – Cezary Tomaszewski
Premiera w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej 3 czerwca 2025

To już trzecia z serii polskich oper (po Barbarze Radziwiłłównie Henryka Jareckiego i Beatrix Cenci Ludomira Różyckiego), którą Marta Kluczyńska przywraca do repertuaru. Duch wojewody sam do niej przyszedł. Można też powiedzieć, że wstrzelił się w jej zakrojony na dłuższą metę cykl.

Duch wojewody w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, 3 czerwca 2025. Soliści bez mała w komplecie i mimowie. Fot. Krzysztof Bieliński

 

Ducha wojewody odnalazł Mirosław Przędzik – Kaliszanin, wieloletni skrzypek Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Kaliskiej, który z pasją odtwarza i opisuje historię muzyczną swego rodzinnego miasta. Ludwik Grossman, przyszły kompozytor Ducha wojewody, rozpoczął edukację muzyczną właśnie w Kaliszu. Potem kontynuował ją w Warszawie i w Berlinie. Na podstawie wyszperanego w archiwum Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego rękopisu, Przędzik zrekonstruował cały materiał nutowy tej opery i próbował zachęcić do jej wystawienia kolejne polskie teatry operowe, ale „odbijał się” od każdych drzwi. Na końcu zwrócił się do Teatru Wielkiego – Opery Narodowej i tak partytura Ducha wojewody trafiła w ręce Marty Kluczyńskiej.

Ludwik Grossman (1835–1915) łączył duszę artysty muzyka z żyłką biznesmena. Był właścicielem firmy produkującej fortepiany i sali koncertowej. Współtworzył Warszawskie Towarzystwo Muzyczne i wszedł w skład pierwszego zarządu Filharmonii Warszawskiej. W Warszawie z żoną prowadzili salon artystyczny, który odwiedzały ówczesne znakomitości świata muzycznego, m.in: Hans von Bülow, Pablo Sarasate, bracia Wieniawscy, Marcelina Sembrich Kochańska, Piotr Czajkowski. To zacne grono w tym salonie analizowało przy fortepianie wyciągi powstających oper.
Duch wojewody po prapremierze w Teatrze Wielkim w Warszawie w 1873 r. podbił publiczność m.in. Wiednia, Budapesztu, Petersburga i Berlina.

Duch wojewody w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Stanisław Tomanek i Grażyna Strzeszewska. Fot. Krzysztof Bieliński

Stanisław Tomanek – pierwszy koncertmistrz Orkiestry Teatru Wielkiego – Opery Narodowej i Grażyna Strzeszewska – harfistka solistka tej orkiestry w popisowym duecie w stylu węgierskim zostali „wyciągnięci” na scenę Fot. Krzysztof Bieliński
 Duch wojewody w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej (3 czerwca 2025). Małgorzata Walewska z mimem i Krzysztof Szumański. Fot. Krzysztof Bieliński .

Małgorzata Walewska – radczyni Filomena Zrzędzińska w objęciu mima wcielającego się w przystojnego Węgra (udało się znaleźć dla Walewskiej, co nieczęsto się zdarza, wyższego partnera) i Krzysztof Szumański – prezes Wit Agapit Odymalski. Fot. Krzysztof Bieliński

W istocie jest to operetka z lekkim, zabawnym librettem, z mówionymi tekstami; bliska francuskiej opéra-comique. Jej akcja rozgrywa się w karpackim uzdrowisku na węgiersko-austriackim pograniczu, co dało Grossmanowi powód do zamieszczenia w partyturze motywów opartych na ognistych, węgierskich melodiach i tańcach z czardaszem na czele. A że kompozytor był z Wielkopolski rodem, „okrasił” to jeszcze mazurem.
Fabuła, osnuta wokół historii miłosnej i komedii omyłek rozkręca się, gdy do uzdrowiska zjeżdżają goście z Warszawy: Radczyni Filomena Zrzędzińska z siostrzenicą Helenką i Prezesem Witem Agapitem Odymalskim. Na miejscu jest przystojny młodzieniec Leon, który od dawna kocha się w Helence. A tytułowy Duch, jak się łatwo domyślić, ma kluczową rolę do odegrania…

Duch wojewody w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Na pierwszym planie Agnieszka Makowska i Dariusz Machej. Fot. Krzysztof Bieliński

Tańczą: Agnieszka Makowska – Doktor w sanatorium i Dariusz Machej – Lajosz Fekete, właściciel pensjonatu. Siedzą: Arnold Rutkowski – Leon, Valerii Zadorozhnyi (artysta chóru TW–ON) – Trzeci gość.
Fot. Krzysztof Bieliński

W odróżnieniu od dwóch poprzednich przypomnianych przez Martę Kluczyńską oper, Duch wojewody ma formę pół sceniczną, pół koncertową z akcentem na uteatralizowanie. Wszystkie fragmenty mówione są grane jak w teatrze dramatycznym, a w śpiewanych – wykonawcy stoją przed publicznością jak w koncertowym wykonaniu.
Do reżyserii zaproszono Cezarego Tomaszewskiego – więcej niż reżysera, również choreografa i performera. A do tego wielbiciela opery jako gatunku, podchodzącego z szacunkiem do partytury!
W mówionej roli Doktora obsadzona została aktorka – Agnieszka Makowska. Jest ona nie tylko postacią z Ducha wojewody. Jest także osobą prowadzącą spektakl. Duch… w reżyserii Tomaszewskiego ma bowiem dopisane do libretta dowcipne dygresje.

Na przykład, Makowska wita wychodzących na scenę kolejnych solistów, wymieniając ich prawdziwe nazwiska, dodając coś prywatnego o każdej śpiewaczce i każdym śpiewaku. Zwraca się bezpośrednio do publiczności, schodzi na widownię, komentuje sytuacje na scenie itp. I to pasuje jak ulał do tej inscenizacji.
Bywalcy Teatru Wielkiego – Opery Narodowej mogą się doszukiwać ukrytych znaczeń w rekwizytach z innych przedstawień, np. w krokodylu, który pojawił się na scenie Wielkiego po raz pierwszy w Così fan tutte (premierze ubiegłego sezonu).

Wskrzeszone uprzednio przez Kluczyńską opery Barbara RadziwiłłównaBeatrix Cenci zostały wykonane, jak na razie, jednorazowo. Jako wykonania koncertowe, nie mają takiej siły oddziaływania na widza, jaką w mojej ocenie ma ten na poły udramatyzowany z pewną dozą szaleństwa w jak najlepszym guście, na poły koncertowy Duch wojewody. W każdym razie ja, w tym samym kształcie bardzo chętnie obejrzałabym go jeszcze raz.

Ludomir Różycki Beatrix Cenci – wersja koncertowa pod kierunkiem Marty Kluczyńskiej
Premiera w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej 11 maja 2024

Henryk Jarecki Barbara Radziwiłłówna – wersja koncertowa pod kierunkiem Marty Kluczyńskiej
Premiera w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej 13 marca 2022

Segregator Aliny Ert-Eberdt

realizacja: estinet.pl