Ensemble 1756 Salzburg

Ensemble 1756 Salzburg

Ensemble 1756 Salzburg w Zamku Królewskim w Warszawie, 22.02.2020 r.

Ensemble 1756 Salzburg, X Festiwal Oper Barokowych Warszawskiej Opery Kameralnej
Ensemble 1756 Salzburg otworzył X Festiwal Oper Barokowych Warszawskiej Opery Kameralnej (22 lutego – 5 kwietnia 2020 r.).
Rok 1756 to rok narodzin Wolfganga Amadeusza Mozarta. Ensemble 1756 Salzburg zawiązał się w 250. rocznicę urodzin najsłynniejszego salzburczyka i kompozytora wszech czasów. Rok 1756 wyznacza też symboliczną granicę między barokiem a klasyką.
Członkowie zespołu grają na oryginalnych instrumentach historycznych. W repertuarze dominuje Mozart, a muzycy skupiają się na uzyskaniu brzmienia z czasów kompozytora.  Jak się wyraził bywalec koncertów Ensemble 1756 Salzburg, w interpretacjach tego ansamblu brakuje tylko powietrza XVIII-wiecznego Salzburga.

W Sali Balowej Zamku Królewskiego w Warszawie salzburczycy nie grali Mozarta. Na program warszawskiego koncertu złożyły się utwory Heinricha Ignaza Franza Bibera (Sonata misteryjna na skrzypce, wiolonczelę i klawesyn, serenada Der Nachtwächter); Jana Sebastiana Bacha (Koncert na obój, skrzypce i orkiestrę smyczkową); Benedetta Marcella (Koncert na obój d-moll) i Antonia Vivaldiego (Koncert na dwoje skrzypiec a-moll, sonata triowa La Follia i Psalm 127 (126) Nisi Dominus na alt, orkiestrę smyczkową i basso  continuo).

Ensemble 1756 Salzburg – Dimitris Karakantas

Dimistris Karakantas należy do najbardziej rozchwytywanych skrzypków barokowych
Ensemble 1756 Salzburg – Nicholas Spanos, alt

Nicholas Spanos – męski alt wyróżniający się wyjątkową skalą głosu

Od pierwszej kompozycji serca publiczności podbił skrzypek Dimitris Karakantas, rodem z Grecji. Jest to muzyk, który gra całym sobą, a energia, którą wkłada w interpretację udziela się słuchaczom. Gra na skrzypcach Paola Antonia Testore z roku 1757 (!), z których potrafi wyczarować nadzwyczajne dźwięki. Do Ensemble 1756 Salzburg dołączył w 2014 roku. Występuje z nim jako koncertmistrz i solista. Poza tym jest kierownikiem i dyrektorem artystycznym dwóch innych orkiestr barokowych – Orchestre 1756 i Nuovo Barocco z siedzibami w Wiedniu i w Salzburgu.

Drugim czarodziejem dźwięku w tym koncercie był rodak Karakantasa – męski alt Nicholas Spanos. Mimo że nie przepadam za kontratenorami, słuchanie jego głosu sprawiło mi dużą przyjemność. Spanos pięknie frazuje, potrafi cudownie śpiewać piano. Jego występ zakończył koncert, wprowadzając publiczność w stan radosnego uniesienia. Były owacje na stojąco i okrzyki brawo! Nie obyło się bez bisów.
Udany koncert otwarcia dobrze wróży całemu jubileuszowemu festiwalowi.

PS. Niestety, pandemia koronawirusa udaremniła kontynuację festiwalu…

X Festiwal Oper Barokowych Warszawskiej Opery Kameralnej

Fot. Jarosław Budzyński/materiał prasowy Warszawskiej Opery Kameralnej

 

Segregator Aliny Ert-Eberdt

realizacja: estinet.pl