Eufonie 2019 – Pieśni o śmierci

Eufonie 2019 – Pieśni o śmierci

Eufonie 2019 – Pieśni o śmierci, słowno-muzyczne wydarzenie w ramach II Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej, zaprezentowało odnaleziony w 2017 r. przez prof. polonistyki Wiesława Wydrę pełny tekst Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią, który pamiętamy z lekcji języka polskiego w szkole średniej. Podczas przerabiania średniowiecza uczono nas, że to bezcenny zabytek literacki, znany jedynie we fragmentach. Profesor odnalazł go w całości, nie wychodząc z własnego pokoju, w internetowym katalogu Biblioteki Uniwersyteckiej Erlagen-Nürnberg.

Rozmowa
Mistrza Polikarpa to niecałe odkrycie. Profesor Wydra namierzył ją w tomie zawierającym również nieznaną dotąd literaturoznawcom i muzykologom Pieśń o śmierci wszytkiem ludziem straszliwej z zapisaną melodią i jej czterogłosowym opracowaniem, a także inne polskie średniowieczne teksty, wydane w krakowskich oficynach między 1540 a 1543 rokiem.

Eufonie 2019 – Pieśni śmierci okładka

Program wydarzenia zawiera odnalezione: pełny tekst Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią Pieśń o śmierci wszytkiem ludziem straszliwej
Eufonie 2019 – Pieśni o śmierci wykonawcy

Profesor Wiesław Wydra zwrócony do publiczności (z mikrofonem w ręku). Za nim Jan Frycz i Monodia Polska

Wiele obiecywałam sobie po Pieśniach o śmierci w ramach Eufonii i nie zawiodłam się. Tekst RozmowMistrza Polikarpa ze Śmiercią po mistrzowsku przeczytał Jan Frycz. Monodram przeplatał się ze szesnastowiecznymi pieśniami o śmierci, z drugim znaleziskiem włącznie, w wykonaniu Adama StrugaMonodii Polskiej, specjalizujących się  w wykonawstwie pieśni polskich przekazywanych ustnie z pokolenia na pokolenie.

Przed przedstawieniem, zaprezentowanym w Muzeum Kolekcji im. Jana Pawła II, w sali Rotunda, w otoczeniu obrazów, obejrzeliśmy wideo, w którym prof. Wiesław Wydra opowiadał, jak przebiegały jego poszukiwania via Internet. Mówił także o swoich emocjach, m.in. lęku, ponieważ zaczął się utożsamiać z Mistrzem Polikarpem…

Profesor był na widowni i po przedstawieniu również zabrał głos. Oglądanie tego misterium razem z nim, przydało wydarzeniu wyjątkowości. W każdym razie, ja tak to odebrałam.

Gospodarzem wieczoru był Łukasz Kozak, autor świetnego tekstu w książce programowej festiwalu. „To nie tylko przywrócenie zapomnianych przez stulecia utworów – konkludował – to również wskrzeszenie odrzuconego obrazu śmierci […]. Te dzieła oferują coś zupełnie innego niż popularna dziś afirmacja dobrego życia – przygotowanie do dobrej śmierci”.

Więcej o Eufonie 2019

Eufonie 2019 – koncert Estończyków

Segregator Aliny Ert-Eberdt

realizacja: estinet.pl