Festiwal Barokowy Polskiej Opery Królewskiej 2022

Festiwal Barokowy Polskiej Opery Królewskiej 2022

II Festiwal Barokowy Polskiej Opery Królewskiej Monteverdi (11 – 23 września 2022) wypełnią w całości dzieła Claudia Monteverdiego. Na inaugurację Opera Królewska przygotowała premierę – Sì dolce è’l tormento (Tak słodka jest udręka). Na przedstawienie złożą się Monteverdiowskie madrygały, którym Ryszard Maciej Nyczka nadał formę teatralną. (Nyczka przybył do opery ze świata filmu. Jest absolwentem Wydziału Prawa i Administracji UW, Studium Scenariuszowego przy PWSFTViT w Łodzi, Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Warszawie oraz Mistrzowskiej Szkoły Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy).

Trzy pieśni, które usłyszymy w Sì dolce è’l tormento pochodzą z wydanej w 1638 r. w Wenecji VIII księgi madrygałów, uznawanej za syntezę dokonań Monteverdiego w tym gatunku. W mistrzowsko skomponowanym Il combattimento di Tancredi e Clorinda słychać odgłosy bitwy, emocje towarzyszące pojedynkowi i rozpacz, gdy Tankred rozpoznaje w zabitym przeciwniku ukochaną Kloryndę.
Pozostałe kompozycje wykorzystane w przedstawieniu, już spoza VIII księgi, emanują równie silnymi emocjami, które kompozytor oddał za pomocą oryginalnych i pomysłowych środków muzycznych. Poszukiwanie jak najdoskonalszych dźwiękowych odpowiedników literackich treści, by „mowa (poezja) była panią harmonii, nie sługą”, stanowiło artystyczne credo Monteverdiego.

Polska Opera Królewska, C. Monteverdi Sì dolce è’l tormento

PROGRAM I WYKONAWCY

Claudio Monteverdi Sì dolce è’l tormento

Sì dolce è’l tormento
 SV 332
Jakub Foltak – kontratenor

Quel sguardo sdegnosetto SV 247
Dagmara Barna – sopran

Il combattimento di Tancredi e Clorinda SV 153
Testo Karol Kozłowski – tenor
Clorinda Marta Boberka – sopran
Tancredi Michał Janicki – baryton

Lamento della Ninfa SV 163
Dagmara Barna – sopran

Chiome d’oro, bel thesoro SV 143
Julita Mirosławska – sopran
Jakub Foltak – kontratenor

Il ballo delle ingrate SV 167
Venere Dorota Lachowicz – mezzosopran
Amor Iwona Lubowicz – sopran
Plutone Dariusz Górski – bas
Una dell’ Ingrate Marta Boberska – sopran

Ombre dell’ Inferno: Jakub Foltak – kontratenor, Michał Janicki – baryton
Quatro Ingrate: Dorota Lachowicz – mezzosopran, Iwona Lubowicz – sopran, Marta Boberska – sopran, Julita Mirosławska – sopran

Damigella tutta bella SV 235
Julita Mirosławska – sopran
Jakub Foltak – kontratenor

Zefiro torna e di soavi accenti SV 251
Julita Mirosławska – sopran
Jakub Foltak – kontratenor

Gra Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona
Krzysztof Garstka – kierownictwo muzyczne, dyrygent

II Festiwal Barokowy Polskiej Opery Królewskiej
Monteverdi/Kalendarium

11 września 2022 r., godz. 19.00 Sì dolce è’l tormento
Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

15 września 2022 r., godz. 20.00 Laudate Dominum
Kościół św. Anny w Warszawie

16 września 2022 r., godz. 19.00 Orfeusz
Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

17 września 2022 r., godz. 19.00 Orfeusz
Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

22 września 2022 r., godz. 19.00 L’incoronazione di Poppea (Koronacja Poppei)
Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

23 września 2022 r., godz. 19.00 L’incoronazione di Poppea (Koronacja Poppei)
Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

Festiwal Barokowy Polskiej Opery Królewskiej 2022

 

Sì dolce è’l tormento – recenzja

Segregator Aliny Ert-Eberdt

realizacja: estinet.pl