Festiwal Paderewskiego 2021 – inauguracja

Festiwal Paderewskiego 2021 – inauguracja

Festiwal Paderewskiego 2021 – inauguracja

Festiwal Paderewskiego 2021 – inauguracja. Fot. Dominika Rutkowska/Vidoq

VIII Festiwal I.J. Paderewskiego 2021. Zamek Królewski w Warszawie. Ewa Biegas i Grzegorz Biegas. Fot. Dominika Rutkowska/Vidoq

 

Był to koncert ze słowem, z przerywnikami filmowymi, z przyjemną atmosferą. Wiesław DąbrowskiJan Popis, dyrektorzy – generalny i artystyczny – Międzynarodowego Festiwalu I.J. Paderewskiego powitali jak dobrych znajomych licznie przybyłą do Sali Balowej Zamku Królewskiego w Warszawie publiczność. Czuło się, że Festiwal Paderewskiego ma stałych bywalców. Miejsce inauguracji jest nieprzypadkowe. Co roku pierwszy koncert tego festiwalu odbywa się w tej sali. Paderewski jako premier rządu II Rzeczypospolitej i minister spraw zagranicznych urzędował właśnie w Zamku Królewskim. W sąsiedniej Sali Rady, która podczas zamkowych koncertów pełni funkcję foyer, była prezentowana wystawa ukazująca Paderewskiego jako artystę i męża stanu.
Wiesław Dąbrowski ze słusznym wyrzutem nadmienił, że «człowiek, który wygrał Polskę na fortepianie», jak się mówi o Paderewskim i współfundator budowy filharmonii w Warszawie – nie ma w stolicy muzeum ani ulicy swego imienia. W granicach administracyjnych Warszawy jest ulica Paderewskiego, ale na oddalonym Rembertowie.

Część muzyczną inauguracji poprzedziła projekcja fragmentu filmu dokumentalnego Paderewski – człowiek czynu, sukcesu i sławy, zrealizowanego przez Wiesława Dąbrowskiego, którego na orędownika Paderewskiego wyznaczył na łożu śmierci niezapomniany Jerzy Waldorff.
Koncert składał się z dwóch części. W pierwszej sopran Ewa BiegasGrzegorzem Biegasem przy fortepianie wykonali kolejno: cykl 8 Pieśni polskich do tekstów Marii Modrakowskiej, opracowanych przez Francisa Poulenca, a potem rzadko wykonywany cykl 12 Pieśni do poezji Catulle Mendèsa Ignacego Jana Paderewskiego. Cykl Poulenca był, jak przypuszczam nie tylko dla mnie, niespodzianką. Nie wiedziałam, że ten kompozytor wziął na warsztat Ostatniego mazura (Jeszcze jeden mazur dzisiaj) i Wisłę (Płynie Wisła, płynie po polskiej krainie).
Festiwal Paderewskiego 2021 – inauguracja. Ewa Biegas. Fot. Dominika Rutkowska/Vidoq

Ewa Biegas. Fot. Dominika Rutkowska/Vidoq

Ewa Biegas zachwyciła mnie krystalicznie czystym, przyjemnym brzmieniem swego głosu i nienaganną dykcją. Zapamiętałam tę śpiewaczkę jako najlepszą Polkę w IV Konkursie Moniuszkowskim w Warszawie w 2004 r. Od tamtej pory nie miałam okazji usłyszeć jej na żywo, ale wielokrotnie dochodziły do mnie wieści o sukcesach, które odnosiła. Słuchanie w jej interpretacji pieśni polskich i francuskich (poezję Mendèsa śpiewała w oryginale) było rozkoszą dla ucha.

Festiwal Paderewskiego 2021 – inauguracja. Wojciech Koprowski i Kaudiusz Baran. Fot. Dominika Rutkowska/Vidoq

Wojciech Koprowski i Kaudiusz Baran. Fot. Dominika Rutkowska/Vidoq
Festiwal Paderewskiego 2021 – inauguracja. Tomasz Strahl i Klaudiusz Baran. Fot. Dominika Rutkowska/Vidoq

Tomasz Strahl i Klaudiusz Baran. Fot. Dominika Rutkowska/Vidoq

Drugą część koncertu poprzedził fragment filmu Paderewski – człowiek czynu, sukcesu i sławy z udziałem generała Edwarda Rownego rodem z Mazowsza – doradcy pięciu prezydentów USA, działającego na rzecz Polski. Tę część muzyczną wypełniły utwory: Sofiji Gubajduliny, Mikołaja Majkusiaka, Ignacego Jana Paderewskiego i Manuela de Falli. Najpierw Klaudiusz Baran, Wojciech KoprowskiTomasz Strahl zagrali Silenzio na akordeon, skrzypce i wiolonczelę Gubajduliny. Następnie Koprowski z Baranem wykonali Sonatę na skrzypce i akordeon Majkusiaka (laureata nagrody ZAiKS-u dla najlepszego kompozytora młodego pokolenia – Fryderyki 2020). Z repertuaru patrona Festiwalu zabrzmiała Melodia nr 2 z cyklu Miscellanea w opracowaniu na akordeon i wiolonczelę. Kameralistykę z udziałem akordeonu zakończyła ognista Suita pieśni hiszpańskich de Falli w opracowaniu Klaudiusza Barana, która rozgrzała emocje i publiczność nie pozwoliła opuścić muzykom sceny bez bisu.

VIII Festiwal  I.J. Paderewskiego potrwa do 13 listopada 2021. Zwieńczy go w Promie Kultury Saska Kępa koncert Paderewski – Jazz – Inspiracje. Wystąpią Dorota Miśkiewicz i Atom String Quartet (Dawid Lubowicz, Mateusz Smoczyński, Michał Zaborski, Krzysztof Leczowski). Program wypełnią: Album «Tatrzańskie» nr 2 Paderewskiego, utwory Chopina, Komedy, „Dudusia” Matuszkiewicza, Seiferta oraz wykonawców.
Temu koncertowi będzie towarzyszyć prezentacja etiud filmowych poświęconych Paderewskiemu, zrealizowanych przez studentów z Pracowni Obrazowania dla Mediow, prowadzonej przez dr Katarzynę Stanny w warszawskiej ASP.

Segregator Aliny Ert-Eberdt

realizacja: estinet.pl