Jacek Przybyłowicz Humani corporis fabrica

Jacek Przybyłowicz Humani corporis fabrica

Jacek Przybyłowicz Humani corporis fabrica. Prapremiera tego «słuchowiska choreograficznego» odbyła się w ramach 20. Ciało/Umysł Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Tańca i Performansu 2021. «Słuchowisko choreograficzne» jest określeniem twórców: Jacka Przybyłowicza, autora choreografii i kostiumów oraz tancerzy – Grzegorza Pańtaka i Ryszarda Kalinowskiego, którzy również są choreografami, nieco tylko młodszymi od Przybyłowicza. Ze spotkania z artystami wyniosłam wrażenie, że wykonawcy byli w pewnej mierze również współtwórcami tej choreografii.

Jacek Przybyłowicz Humani corporis fabrici. Fot. Bartosz Kruk

Ryszard Kalinowski i Grzegorz Pańtak. Zdjęcie z próby. Fot. Bartosz Kruk
Jest to rzecz o zmieniającym się z latami ciele ludzkim, konkretnie męskim, a jeszcze precyzyjniej – ciele tancerza. Przybyłowicz sięgnął po inspiracje do wczesnych badań anatomicznych oraz filozoficznych rozważań nad maszynerią i przemijalnością ciała. Spojrzał na ciało oczami anatomów sprzed paru stuleci, którzy próbowali kompleksowo, a zarazem metaforycznie opisać i usystematyzować organizm i organiczność, wysiłek i porządek organizacji ciała i ruchu.
Taniec w tym przedstawieniu odnosi się do tekstów, czytanych przez Andrzeja Chyrę. Są to, układające się w wykład z anatomii, fragmenty m.in. z: Historii ciała pod red. Georges’a Vigarella, Nagości Giorgia Agambena i Piękna ciała Leszka Pokrywki i Milana Cabricia.

 

Choreografia w Humani corporis fabrica eksploruje motywy zmęczenia, wyczerpania i przemijalności. Jacek Przybyłowicz na wspomnianym spotkaniu z widzami po premierze w Malarni Studio Teatrgaleria dał do zrozumienia, że nie jest zadowolony do końca z kształtu spektaklu, ponieważ Grzegorz Pańtak i Ryszard Kalinowski są zbyt witalni, w zbyt dobrej kondycji fizycznej. Powiedział, że chciałby ponownie zrealizować z nimi tę choreografię za 20 lat, gdy będą dobiegać siedemdziesiątki. Dopiero wtedy wyszłoby to, o co mu chodziło.

Jacek Przybyłowicz Humani Corporis Fabrici

Niezwykłością tej choreografii jest wykorzystanie circa stuletniego stołu stolarskiego, odziedziczonego przez Grzegorza Pańtaka po dziadku. W Humani corporis fabrica pełni on funkcję stołu sekcyjnego, na którym w pewnym momencie przeprowadzana jest obdukcja tańca odciętego od młodości i perfekcji.
Ścieżkę dźwiękową, zawierającą m.in. utwory Bacha utworzył Adam Walicki kompozytor i filozof.

Jacek Przybyłowicz Humani corporis fabrica słuchowisko choreograficzne. Czas trwania 40 min. Premiera 2.10.2021 w Studio teatrgaleria, na scenie Malarnia w ramach 20. Ciało/Umysł.

21. Ciało/Umysł (2022) – Olga Dukhovnaya Swan Lake Solo i Anna Steller Odbicia

21. Ciało/Umysł (2022) – Dominik Więcek Café Müller

22. Ciało/Umysł (2023) – Pan Zaraz

Segregator Aliny Ert-Eberdt

realizacja: estinet.pl