Moniuszko na Trakcie Królewskim

Moniuszko na Trakcie Królewskim

W drugim koncercie, odbywającego się w Warszawie, Festiwalu Moniuszko na Trakcie Królewskim, pieśń romantyczna została zestawiona z jazzem.
W części klasycznej wykonawcami byli wybitni śpiewacy operowi Anna RadziejewskaAdam Kruszewski. Akompaniowała im na fortepianie Jolanta Pszczółkowska-Pawlik. W części jazzowej zagrało Włodek Pawlik Trio w składzie: Włodek Pawlik – fortepian, Paweł Pańta – kontrabas, Adam Zagórski – perkusja.
Moniuszko na Trakcie Królewskim – Pałac Staszica, 24.03.2019

Moniuszko na Trakcie Królewskim: klasycznie i jazzowo, 24 marca 2019
Najpierw śpiewacy (po mistrzowsku!) wykonali Moniuszkowskie pieśni w klasycznych opracowaniach. Kruszewski wybrał te najbardziej znane: Kozaka, O matko moja, Znasz-li ten kraj, KrakowiaczkaPiosnkę żołnierza. Radziejewska obok Pieśni wieczornej Prząśniczki zaśpiewała rzadziej wykonywane Dalibógże, powiem mamie, zupełnie nieznany Sen ze słowami francuskiej poetki i śpiewaczki operowej Marceline Desbordes-Valmore oraz Niepewność do słów Adama Mickiewicza (ten sam tekst, który spopularyzował Marek Grechuta z Anawą).
Wertowanie Moniuszkowskich Śpiewników domowych przynosi więcej zaskoczeń. Na przykład takie, że do Pieśni wieczornej kompozytor napisał trzy różne melodie. Jolanta Pszczółkowska-Pawlik, spirytus movens festiwalu Moniuszko na Trakcie Królewskim zapoznała się z całą pieśniarską twórczością Moniuszki. Posegregowała ją tematycznie i pod względem nastroju. Publiczność Festiwalu Moniuszko na Trakcie Królewskim czeka wiele niespodzianek.

Moniuszko na Trakcie Królewskim – Włodek Pawlik Trio

Prząśniczka zabrzmiała też w jazzowej wersji. W interpretacji Tria Włodka Pawlika słucha się jej z nie mniejszą przyjemnością niż oryginału. W drugiej części koncertu została zaprezentowana niedawno wydana płyta Pawlik/Moniuszko – Polish Jazz. Oprócz Prząśniczki muzycy zagrali jeszcze cztery utwory. Wybrali arie operowe: Ten zegar stary ze Strasznego dworu oraz Szumią jodły na gór szczycie Gdybym rannym słonkiemHalki. Nie obyło się bez bisu. Nadprogramowo improwizowali na temat kuranta z arii Stefana ze Strasznego dworu.
Ale to nie był koniec koncertu.
W finale na scenę powrócili śpiewacy operowi i razem z jazzmanami zaprosili publiczność do wspólnego zaśpiewania Pieśni wieczornej. Jej tekst został wydrukowany na kartce z programem. Prowodyrami stworzonego ad hoc chóru byli śpiewacy, ale cała widownia dała się wciągnąć. To było urocze zwieńczenie tego wyjątkowego  koncertu.

Moniuszko na Trakcie Królewskim – plakat
Festiwal Moniuszko na Trakcie Królewskim wymyśliła i realizuje Jolanta Pszczółkowska-Pawlik pianistka, wykładowca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, menedżer kultury, producentka płyt i promotorka pieśniarskiej spuścizny Stanisława Moniuszki.
W 2014 r.  zapoczątkowała serię płytową Moniuszko Pieśni. Niebawem ukaże się już czwarte CD. Docelowo seria ma objąć wszystkie Moniuszkowskie Śpiewniki domowe (ponad 260 pieśni).

Koncerty w ramach festiwalu Moniuszko na Trakcie Królewskim odbywają się w Sali Lustrzanej Pałacu Staszica w Warszawie (siedzibie Polskiej Akademii Nauk). Ta reprezentacyjna sala Pałacu Staszica sprzyja dobremu odbiorowi kameralistyki. To świetny pomysł, żeby festiwal, którego program wypełniają pieśni i inne utwory kameralne Stanisława Moniuszki, odbywał się właśnie tutaj.

Najbliższe koncerty Festiwalu Moniuszko na Trakcie Królewskim:
28 kwietnia 2019: Moniuszko – pieśni i ballady na sopran i bas Wykonawcy: Ewa Biegas i Jerzy Butryn; przy fortepianie Grzegorz Biegas
12 maja 2019: Moniuszko – pieśni i duety… Nie tylko po polsku  Wykonawcami będą goście z Litwy i Rosji.
W drugim półroczu 2019 r. zaplanowane są jeszcze 4 koncerty.

Segregator Aliny Ert-Eberdt

realizacja: estinet.pl