Moniuszko na Trakcie Królewskim
W drugim koncercie, odbywającego się w Warszawie, Festiwalu Moniuszko na Trakcie Królewskim, pieśń romantyczna została zestawiona z jazzem.
W części klasycznej wykonawcami byli wybitni śpiewacy operowi – Anna Radziejewska i Adam Kruszewski. Akompaniowała im na fortepianie Jolanta Pszczółkowska-Pawlik. W części jazzowej zagrało Włodek Pawlik Trio w składzie: Włodek Pawlik – fortepian, Paweł Pańta – kontrabas, Adam Zagórski – perkusja.

Moniuszko na Trakcie Królewskim: klasycznie i jazzowo, 24 marca 2019
Najpierw śpiewacy (po mistrzowsku!) wykonali Moniuszkowskie pieśni w klasycznych opracowaniach. Kruszewski wybrał te najbardziej znane:
Kozaka,
O matko moja,
Znasz-li ten kraj,
Krakowiaczka i
Piosnkę żołnierza. Radziejewska obok
Pieśni wieczornej i
Prząśniczki zaśpiewała rzadziej wykonywane
Dalibógże, powiem mamie, zupełnie nieznany
Sen ze słowami francuskiej poetki i śpiewaczki operowej Marceline Desbordes-Valmore oraz
Niepewność do słów Adama Mickiewicza (ten sam tekst, który spopularyzował Marek Grechuta z Anawą).
Wertowanie Moniuszkowskich
Śpiewników domowych przynosi więcej zaskoczeń. Na przykład takie, że do
Pieśni wieczornej kompozytor napisał trzy różne melodie. Jolanta Pszczółkowska-Pawlik, spirytus movens festiwalu
Moniuszko na Trakcie Królewskim zapoznała się z całą pieśniarską twórczością Moniuszki. Posegregowała ją tematycznie i pod względem nastroju. Publiczność Festiwalu
Moniuszko na Trakcie Królewskim czeka wiele niespodzianek.
Prząśniczka zabrzmiała też w jazzowej wersji. W interpretacji Tria Włodka Pawlika słucha się jej z nie mniejszą przyjemnością niż oryginału. W drugiej części koncertu została zaprezentowana niedawno wydana płyta
Pawlik/Moniuszko – Polish Jazz. Oprócz
Prząśniczki muzycy zagrali jeszcze cztery utwory. Wybrali arie operowe:
Ten zegar stary ze
Strasznego dworu oraz
Szumią jodły na gór szczycie i
Gdybym rannym słonkiem z
Halki. Nie obyło się bez bisu. Nadprogramowo improwizowali na temat kuranta z arii Stefana ze
Strasznego dworu.
Ale to nie był koniec koncertu.
W finale na scenę powrócili śpiewacy operowi i razem z jazzmanami zaprosili publiczność do wspólnego zaśpiewania
Pieśni wieczornej. Jej tekst został wydrukowany na kartce z programem. Prowodyrami stworzonego ad hoc chóru byli śpiewacy, ale cała widownia dała się wciągnąć. To było urocze zwieńczenie tego wyjątkowego koncertu.
Festiwal
Moniuszko na Trakcie Królewskim wymyśliła i realizuje
Jolanta Pszczółkowska-Pawlik – pianistka, wykładowca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, menedżer kultury, producentka płyt i promotorka pieśniarskiej spuścizny Stanisława Moniuszki.
W 2014 r. zapoczątkowała serię płytową
Moniuszko Pieśni. Niebawem ukaże się już czwarte CD. Docelowo seria ma objąć wszystkie Moniuszkowskie
Śpiewniki domowe (ponad 260 pieśni).
Koncerty w ramach festiwalu Moniuszko na Trakcie Królewskim odbywają się w Sali Lustrzanej Pałacu Staszica w Warszawie (siedzibie Polskiej Akademii Nauk). Ta reprezentacyjna sala Pałacu Staszica sprzyja dobremu odbiorowi kameralistyki. To świetny pomysł, żeby festiwal, którego program wypełniają pieśni i inne utwory kameralne Stanisława Moniuszki, odbywał się właśnie tutaj.
Najbliższe koncerty Festiwalu
Moniuszko na Trakcie Królewskim: 28 kwietnia 2019: Moniuszko – pieśni i ballady na sopran i bas Wykonawcy: Ewa Biegas i Jerzy Butryn; przy fortepianie Grzegorz Biegas
12 maja 2019: Moniuszko – pieśni i duety… Nie tylko po polsku Wykonawcami będą goście z Litwy i Rosji.
W drugim półroczu 2019 r. zaplanowane są jeszcze 4 koncerty.