Nocny dzwoneczekTłusty czwartek

Nocny dzwoneczekTłusty czwartek

Nocny dzwoneczekTłusty czwartek (Il campanello di notteIl giovedì grasso) – dwie jednoaktowe opery Gaetana Donizettiego zainaugurowały sezon 2021/22 w Warszawskiej Operze Kameralnej. Na wesoło! Są to farsy, wczesne dzieła (właściwie dziełka) twórcy Napoju miłosnego, Don Pasquale, Córki pułku i Łucji z Lammermooru.
Doceniam odwagę dyrekcji Warszawskiej Opery Kameralnej; wyciągnięcie z lamusa fars sprzed prawie 200 lat jest ryzykiem. Mogą one zachwycić tylko pod warunkiem, że zostaną mistrzowsko zrealizowane.

G. Donizetti Nocny dzwoneczek. Łukasz Klimczak i Anna Farysej. Fot. Jarosław Budzyński

Nocny dzwoneczek Łukasz Klimczak i Anna Farysej. Fot. Jarosław Budzyński
Okazało się, że warto było podjąć to ryzyko. Obie opery wyreżyserował Grzegorz Chrapkiewicz, który uruchomił w śpiewakach operowych potencjał aktorski i vis comicę. (Uczynił to już kolejny raz; bywalcy Warszawskiej Opery Kameralnej oglądają po wielekroć, zachwycając się inscenizacją, wyreżyserowane przez niego na tej scenie w 2019 r. Wesele Figara Mozarta).

Czworo śpiewaków: Daniel Kotliński, Anna Farysej, Elżbieta WróblewskaŁukasz Klimczak bierze udział w obu operach, co jest dodatkową gratką. W Nocnym dzwoneczku dołącza do nich Łukasz Wroński i Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej (na moje oko odmłodzony), a w Tłustym CzwartkuPavlo Tolstoy, Paulina Tuzińska, Łukasz Ratajczak, Michał Romanowski i tancerze.

Miłą niespodzianką było zobaczenie po raz pierwszy na tej scenie śpiewaków dobrze znanych skądinąd – Daniela Kotlińskiego i Pavla Tolstoya.
Jak zawsze, z ciekawością i przyjemnością patrzyłam na nowe wcielenia Elżbiety Wróblewskiej. Podobali mi się młodzi, nieznani mi dotąd śpiewacy – Łukasz Klimczak i Anna Farysej.

Dyrektor Alicja Węgorzewska oprócz uznanych artystów operowych, angażuje do każdej premiery młodych śpiewaków, którzy wnoszą do przedstawień świeżość. Potrafi też pozyskać do współpracy utalentowanych dyrygentów, reżyserów, scenografów, kostiumologów, choreografów, co jest bezcenną umiejętnością dyrektora opery. WOK pod jej dyrekcją zyskał wyraziste oblicze.

G. Donizetti Tłusty czwartek w Warszawskiej Operze Kameralnej. Fot. Jarosław Budzyński

Tłusty czwartek. Od lewej: Łukasz Klimczak, Elżbieta Wróblewska, Paulina Tuzińska, Łukasz Ratajczak. Fot. Jarosław Budzyński

W premierowych przedstawieniach Nocnego dzwoneczkaTłustego czwartku orkiestrę MACV poprowadził młody dyrygent Kuba Wnuk, który zdobywał ostrogi w Szczecinie i Rostocku. Na pianoforte grał Aleksander Teliga jr. Uroku obu inscenizacjom dodają odlotowe kostiumy, zaprojektowane przez Katarzynę Szczurowską i Annę Skupień.
Powstał lekki, zabawny i na wysokim poziomie artystycznym spektakl.

Segregator Aliny Ert-Eberdt

realizacja: estinet.pl