Opowieści Lasku Wiedeńskiego Teatr Narodowy w Warszawie

Opowieści Lasku Wiedeńskiego Teatr Narodowy w Warszawie

Ödön von Horváth Opowieści Lasku Wiedeńskiego. Teatr Narodowy w Warszawie, Scena przy Wierzbowej im. Jerzego Grzegorzewskiego. Premiera 4 listopada 2023

Tytuł, taki sam jak znanego walca Johanna Straussa syna, myli tropy. Sztuka Ödöna von Horvátha nie opowiada o Wiedniu promieniującym radością życia, jaki jawi się w koncertach noworocznych z Musikverein. Akcja tego dramatu rozgrywa się środowisku drobnomieszczan austriackich na początku lat 30. XX wieku.

Opowieści Lasku Wiedeńskiego w Teatrze Narodowym w Warszawie. Na pierwszym planie Michalina Łabacz. Fot. Marta Ankiersztejn

Opowieści Lasku Wiedeńskiego w Teatrze Narodowym w Warszawie. Na pierwszym planie Michalina Łabacz.
Fot. Marta Ankiersztejn/z archiwum Teatru Narodowego
Główną bohaterką Opowieści… jest młoda kobieta, właściwie jeszcze dziewczyna, która w naszych czasach miałyby szansę osiągnąć sukces w gimnastyce artystycznej. W istniejącym wówczas „porządku” społecznym kobiety nie mogły same decydować o swojej przyszłości, były całkowicie zależne od mężczyzn. Do tragicznego losu tej wrażliwej, wyrastającej ponad mieszczańską mentalność dziewczyny, doprowadzili trzej mężczyźni: jej ojciec, narzeczony, którego ona nie kocha, a zostaje zmuszona do zaręczenia się z nim i kochanek, który był jej nadzieją, a stał się zgubą.
Tę niełatwą rolę, wymagającą niecodziennych zadań aktorskich, doskonale gra Michalina Łabacz. Delikatna uroda i subtelność tej aktorki są dodatkowymi atutami bohaterki, w którą się wciela.

Ödön von Horváth – dramatopisarz austriacki z węgierskimi korzeniami, który znaczną część życia spędził w Monachium i w Berlinie w dobie rodzącego się faszyzmu – był bystrym obserwatorem życia. Chętnie przypatrywał się tzw. zwykłym ludziom. W swoich sztukach celnie portretował ówczesne społeczeństwo mieszczańskie. Wszystkie postacie w Opowieściach… są z krwi i kości. Z wyjątkiem głównej bohaterki, budzą mniejszą lub większą niechęć. Najbardziej odpycha głoszonymi przez siebie poglądami, a jeszcze silniej cynicznym postępowaniem babka narzeczonego głównej bohaterki – w znakomitej interpretacji Anny Chodakowskiej.

Michalina Łabacz i Paweł Brzeszcz. Fot. Marta Ankiersztejn.

Michalina Łabacz i Paweł Brzeszcz.
Fot. Marta Ankiersztejn/z archiwum Teatru Narodowego
Opowieści Lasku Wiedeńskiego. Teatr Narodowy w Warszawie. Fot. Marta Ankiersztejn

Michalina Łabacz w końcowej sekwencji przedstawienia.
Fot. Marta Ankiersztejn/z archiwum Teatru Narodowego

W pierwszych niemieckich i austriackich wystawieniach tej sztuki rozbrzmiewały dźwięki walca Opowieści Lasku Wiedeńskiego, które stawały się ironicznym komentarzem do jej treści, bowiem ten walc oddaje sielankową atmosferę podwiedeńskich wsi i nijak ma się do tragedii rozgrywającej się w dramacie Horvátha.
W przedstawieniu Teatru Narodowego jest inna ilustracja muzyczna, kojarząca się z atmosferą ogródków piwnych. Nową muzykę skomponował specjalnie do tego przedstawienia Bartłomiej Woźniak. Wykonuje ją na żywo zespół składający się z pięciu muzyków: pianisty, trębacza, klarnecisty, tubisty i perkusisty. Uważam, że to bardzo dobry pomysł. Pierwowzorom postaci z Opowieści… na pewno bliższa od walców Straussów była muzyka ludowa.

Opowieści Lasku Wiedeńskiego wystawione przez Teatr Narodowy w Warszawie mocno poruszają, wręcz wstrząsają widzem. Długo się pamięta o tym przedstawieniu.

Pełna obsada: Paweł Brzeszcz, Anna Chodakowska, Wiesław Cichy, Monika Dryl, Piotr Grabowski, Mateusz Kmiecik, Michalina Łabacz, Hubert Łapacz (Akademia Teatralna), Mateusz Rusin, Zuzanna Saporznikow, Adam Szczyszczaj, Beata Ścibakówna, Anna Ułas.

Segregator Aliny Ert-Eberdt

realizacja: estinet.pl