„Polska” na eksport – wystawa fotograficzna

„Polska” na eksport – wystawa fotograficzna

„Polska” na eksport to kilkaset reporterskich i artystycznych zdjęć opublikowanych w miesięczniku „Polska”, adresowanym do zagranicznego odbiorcy. Zadaniem tego propagandowego magazynu, wydawanego w latach 1954–1990, było kreowanie wizerunku Polski jako kraju o interesującej kulturze i sztuce, co akurat było prawdą, ale także jako nowoczesnego państwa, pretendującego do bycia atrakcyjnym partnerem ekonomicznym. Pismo miało kilka różniących się od siebie edycji – dwie podstawowe WschódZachód oraz Stany Zjednoczone, AfrykaAzja. W niewielkim nakładzie ukazywało się również w języku polskim.
„Polska” na eksport, – wystawa zdjęć z miesięcznika „Polska”

W wydaniu kierowanym na Zachód dominowała kultura i nauka, a w wysyłanym do Afryki – jak łatwo się domyśleć – uprzemysłowienie. W „Polsce” pisały najlepsze pióra. Na wystawie znajdują się oryginalne wycinki tekstów Stefana Kisielewskiego „Kisiela” o Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu i Pawła Jasienicy o pamiętnym Światowym Festiwalu Młodzieży i Studentów w Warszawie w 1955 r. Wśród fotografów pracujących dla „Polski” byli m.in. Piotr Barącz, Marek Holzman, Irena Jarosińska, Eustachy Kossakowski, Tadeusz Rolke, Zofia Rydet, Tadeusz Sumiński.

Polska na eksport – wystawa fotograficzna w Zachęcie

Na ekspozycji są publikowane na łamach „Polski” materiały o Andrzeju Wajdzie, Sławomirze Mrożku, Alinie Szapocznikow, Poli Raksie.
(Raksie – jednej z najpiękniejszych polskich aktorek – „Polska” parę razy poświęcała swoje łamy). Tekst o pierwszym festiwalu opolskim ilustrują zdjęcia Karin Stanek, Ewy Demarczyk, Jacka Fedorowicza, Jerzego Waldorffa.
Świetny jest film dokumentalny Bogusława Rybczyńskiego Dziennikarze i generał ukazujący, od strony dziennikarskich kulis, wizytę w Polsce generała Charles’a de Gaulle’a.
Dla zwiedzających 50+ będzie to budząca własne wspomnienia wędrówka w przeszłość.
Wersja Zachód przestała się ukazywać w 1989 r., Wschód wychodził jeszcze przez następny rok.

Kuratorki wybrały zdjęcia od początku wydawania pisma, czyli od momentu kształtowania się powojennego reportażu polskiego, do 1968 r.  Nie bez powodu. W 1967 r. „Polskę” przejęła agencja prasowa Interpress, co kilka miesięcy później poskutkowało tym, że fotoreporterzy mieli obowiązek oddawania agencji negatywów. Wielu z nich zrezygnowało wtedy ze współpracy z magazynem.

Na wystawie są nie tylko zdjęcia, które zostały opublikowane w „Polsce”, ale również sąsiednie klatki z tych samych filmów, wyszperane w archiwach fotografów. Kuratorki postanowiły pokazać, jak zmienia się odbiór zdjęcia w zależności od kadru i kontekstu, jak działa fotografia i jak bardzo jest podatna na manipulację.

„To o tyle ważne, że media stale tak działają” – zwraca uwagę Karolina Puchała-Rojek, jedna z kuratorek, w wywiadzie Ćwiczenia z patrzenia, przeprowadzonym przez Magdalenę Komornicką z Zachęty.

„Mamy nadzieję, że wystawa przyda się w nauce odczytywania fotografii współcześnie. Bo to jest pewna konkretna umiejętność – czytania obrazu, wyczulenia na takie drobiazgi… Ważna zwłaszcza dzisiaj, w czasach fake news” – dodaje Marta Przybyło, współkuratorka.

Ekspozycji towarzyszy cykl filmów fabularnych, wykłady przybliżające historię magazynu „Polska” oraz poświęcone współczesnemu fotoreportażu i redagowaniu czasopism. Zaplanowano warsztaty z czytania i używania fotografii oraz projektowania okładek.
W cyklu filmowych będzie można zobaczyć: Ósmy dzień tygodnia, reż. Aleksander Ford (7.05),  Ręce do góry, reż. Jerzy Skolimowski (21.05), Historia pewnej miłości, reż. Wojciech Wiszniewski i Przyjęcie na dziesięć osób plus trzy, reż. Jerzy Gruza (28.05), Niedzielne igraszki reż. Robert Gliński (4.06).

„Polska” na eksport, 30 marca – 23 czerwca 2019
Zachęta – Narodowa Galeria sztuki w Warszawie
Kuratorki: Marta Przybyło, Karolina Puchała-Rojek

Segregator Aliny Ert-Eberdt

realizacja: estinet.pl