W wydaniu kierowanym na Zachód dominowała kultura i nauka, a w wysyłanym do Afryki – jak łatwo się domyśleć – uprzemysłowienie. W „Polsce” pisały najlepsze pióra. Na wystawie znajdują się oryginalne wycinki tekstów Stefana Kisielewskiego „Kisiela” o Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu i Pawła Jasienicy o pamiętnym Światowym Festiwalu Młodzieży i Studentów w Warszawie w 1955 r. Wśród fotografów pracujących dla „Polski” byli m.in. Piotr Barącz, Marek Holzman, Irena Jarosińska, Eustachy Kossakowski, Tadeusz Rolke, Zofia Rydet, Tadeusz Sumiński.
Na wystawie są nie tylko zdjęcia, które zostały opublikowane w „Polsce”, ale również sąsiednie klatki z tych samych filmów, wyszperane w archiwach fotografów. Kuratorki postanowiły pokazać, jak zmienia się odbiór zdjęcia w zależności od kadru i kontekstu, jak działa fotografia i jak bardzo jest podatna na manipulację.
„To o tyle ważne, że media stale tak działają” – zwraca uwagę Karolina Puchała-Rojek, jedna z kuratorek, w wywiadzie Ćwiczenia z patrzenia, przeprowadzonym przez Magdalenę Komornicką z Zachęty.
„Mamy nadzieję, że wystawa przyda się w nauce odczytywania fotografii współcześnie. Bo to jest pewna konkretna umiejętność – czytania obrazu, wyczulenia na takie drobiazgi… Ważna zwłaszcza dzisiaj, w czasach fake news” – dodaje Marta Przybyło, współkuratorka.
Ekspozycji towarzyszy cykl filmów fabularnych, wykłady przybliżające historię magazynu „Polska” oraz poświęcone współczesnemu fotoreportażu i redagowaniu czasopism. Zaplanowano warsztaty z czytania i używania fotografii oraz projektowania okładek.
W cyklu filmowych będzie można zobaczyć: Ósmy dzień tygodnia, reż. Aleksander Ford (7.05), Ręce do góry, reż. Jerzy Skolimowski (21.05), Historia pewnej miłości, reż. Wojciech Wiszniewski i Przyjęcie na dziesięć osób plus trzy, reż. Jerzy Gruza (28.05), Niedzielne igraszki reż. Robert Gliński (4.06).
„Polska” na eksport, 30 marca – 23 czerwca 2019
Zachęta – Narodowa Galeria sztuki w Warszawie
Kuratorki: Marta Przybyło, Karolina Puchała-Rojek