Przerwana cisza – recenzja

Przerwana cisza – recenzja

Musical Przerwana cisza to wydarzenie artystyczno-społeczne. Autor libretta, prof. Henryk Skarżyński, światowej sławy otochirurg od 1992 r. wykonuje operacje wszczepiania implantów słuchowych, dzięki którym dzieci od urodzenia głuche zyskują zdolność słyszenia, a osoby po utracie słuchu w dorosłym życiu, zaczynają znowu dobrze słyszeć.

Przerwana cisza – konferencja prasowa

Konferencja prasowa przed premierą. Od lewej Alicja Węgorzewska-Whiskerd, prof. Henryk Skarżyński, Krzesimir Dębski, Michał Znaniecki, Olaf Kaca – pacjent profesora, grający w musicalu siebie, Wioletta Białk

Profesor Skarżyński jest melomanem i uważa, że muzyka ma moc terapeutyczną w rehabilitacji słuchu. Okazało się, że wielu jego pacjentów po «wyjściu z ciszy» to ludzie utalentowani muzycznie. Niektórzy stali się nawet profesjonalnymi muzykami. Poza tym profesor ma zdolności literackie. Od dawna pisał wiersze i opowiadania oparte na przeżyciach swoich pacjentów. W 2015 r. z jego inicjatywy powstał Międzynarodowy Festiwal Muzyczny Dzieci, Młodzieży i Dorosłych z Zaburzeniami Słuchu „Ślimakowe Rytmy”. W jego jury zasiadali m.in. prof. Ryszard Zimak, Vadim Brodski, Janusz Olejniczak, Irena Santor, Hanna Śleszyńska, Alicja Węgorzewska.

Profesor pisze też teksty piosenek, to on jest autorem słów festiwalowego hymnu Świat, który słyszę. Do pomysłu musicalu na profesjonalnej scenie był tylko jeden krok. Zapadła decyzja, że zostanie on wystawiony w Basenie Artystycznym – nowej scenie Warszawskiej Opery Kameralnej.
Michał Znaniecki, który przy wsparciu Fundacji „JutrOpera” wyreżyserował pod szyldem „Głos wykluczonych” już niejedno przedstawienie, bez wahania zgodził się przyłożyć rękę do tego przedsięwzięcia. Krzesimira Dębskiego do napisania muzyki też nie trzeba było namawiać.

Przerwana cisza – scena z II aktu

Sceny z II aktu
Przerwana cisza – bohaterowie w II akcie

Libretto ukazuje autentyczne przeżycia i losy ludzi, którzy urodzili się głusi lub głęboko niedosłyszący. Widz poznaje dwoje głównych bohaterów jako pięcioletnie dzieci. W drugim akcie są nastolatkami, którzy mają pasję muzyczną, a w trzecim dwudziestopięciolatkami odnoszącymi artystyczne sukcesy.
–  To rzecz o spełnianiu marzeń, bardzo musicalowy temat – mówi Michał Znaniecki.
Wykonawcami są: śpiewacy musicalowi, Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej, chór dorosłych i chór dziecięcy, tancerze, akrobaci, a także pacjenci profesora Skarżyńskiego, którzy odzyskali słuch i teraz grają na różnych instrumentach, śpiewają lub tańczą. Ich życiorysy także zostały wplecione w akcję sceniczną.

Wszyscy trafili do przedstawienia w drodze castingu.
– Nie stosowałem wobec nikogo taryfy ulgowej – zapewnia Znaniecki. – Przyjęci zostali najlepsi.
W musicalu biorą również udział rodzice operowanych dzieci. Prywatnie dzielili się swoimi doświadczeniami, np. jak przebiega nauka mówienia w przypadku, gdy wszczepienie implantu nastąpiło u kilku- czy dopiero u kilkunastoletniego pacjenta.
Opowiadali też o kontaktach z lekarzami, którzy odbierali im nadzieję…
Przerwana cisza – Maciej Miecznikowski i Ewa Dziedzina

Maciej Miecznikowski i Ewa Dziedzina – główni bohaterowie w III akcie. Miecznikowski nie tai, że też był pacjentem profesora Skarżyńskiego
– Uroniłam niejedną łezkę podczas prób – przyznała się Wioletta Białk, odtwórczyni matki głównej bohaterki.
W tle musicalu Przerwana cisza są dramaty całych rodzin, w których rodzi się niedosłyszące dziecko i walka o przełamanie wyroku losu. Profesor Skarżyński nie ukrywa, że zależało mu na tym, by uwrażliwić widzów na żyjących obok nas ludzi słabo lub w ogóle niesłyszących, a także uzmysłowić możliwości współczesnej nauki i medycyny.
Ja sama dzięki temu musicalowi dowiedziałam się o pionierskich operacjach Profesora i utworzonym z jego inicjatywy Światowym Centrum Słuchu w Kajetanach pod Warszawą.

Z pomysłów Znanieckiego szczególnie podobało mi się parodystyczne potraktowanie postaci reżysera i celebrytki w scenie kręcenia reklamy Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „Ślimakowe Rytmy”. Wnosi ona dużą dawkę humoru, bardzo potrzebą w tym przedstawieniu.
Piosenki skomponowane przez Krzesimira Dębskiego to nie są pioseneczki. Trzeba być wytrawnym wokalistą, by je dobrze zaśpiewać. Dębski przychodził na próby i miał oko (i ucho) na wykonanie.
– Kompozytor nam nie pomagał – podsumował pół żartem, pół serio reżyser.
Dębski na zmianę z Anną Grabowską dyryguje zespołem muzycznym w składzie: saksofon, flet, gitara, piano, kontrabas, kwartet smyczkowy Thetonacja.
Michał Znaniecki powiedział przed premierą, że oprócz zwrócenia uwagi na wymiar społeczny, zależało mu na tym, żeby powstał dobry musical, który będzie wzruszał, bawił i ładował pozytywną energią. I to się udało.

Przerwana cisza – plakat

Basen Artystyczny – scena Warszawskiej Opery Kameralnej

Henryk Skarżyński, Krzesimir Dębski, Michał Znaniecki

Przerwana cisza
Prapremiera – 14 września 2019

Najbliższe przedstawienia: 27, 29 września i 17, 18, 19 listopada 2019.

 

Fot. Jarosław Budzyński

Segregator Aliny Ert-Eberdt

realizacja: estinet.pl