Szalone Dni Muzyki 2023 – relacja
Szalone Dni Muzyki 2023 Oda do nocy, Warszawa, 22–24.09.2023
Tegoroczne Szalone Dni Muzyki wypełniły utwory inspirowane nocą. Trzon wykonawców tym razem tworzyły orkiestry z polskich szkół muzycznych I i II stopnia. Zaprezentowało się 14 orkiestr młodzieżowych w 22 koncertach. Wystąpiła też jedna orkiestra studencka – lubiany, będący już marką, Chopin University Big Band pod kierunkiem Piotra Kostrzewy – kotlisty i kierownika sekcji perkusyjnej Sinfonii Varsovii, doskonałego muzyka, a także konferansjera!
W czterech koncertach zagrała Sinfonia Varsovia – organizator festiwalu w Warszawie, a zarazem orkiestra festiwalowa Szalonych Dni Muzyki od początku stworzenia tego festiwalu we francuskim Nantes. (We Francji znanym pod nazwą La Folle Journée). Sinfonia Varsovia akompaniowała solistom i grała samodzielnie na wszystkich dotychczasowych odsłonach Szalonych Dni, które odbywały się w Nantes, Bilbao, Lizbonie i Tokio, a od 2011 roku regularnie, w każdy przedostatni weekend września w Warszawie.
W tym roku w Warszawie, w ciągu trzech dni, odbyły się 52 koncerty. Bodaj każdy widz wyniósł inne wrażenia, w zależności od koncertów, które wybrał. Poniżej moje wspomnienia.

Na inaugurację przybył pomysłodawca i dyrektor artystyczny La Folle Journée – René Martin (drugi od lewej). Powyżej w towarzystwie Aldony Machnowskiej-Góry – wiceprezydent Warszawy, Janusza Marynowskiego – dyrektora Sinfonii Varsovii i tłumaczki. Fot. Serwis SV

Solistką w koncercie inauguracyjnym była Aleksandra Olczyk – sopran. Zaśpiewała dwie przebojowe arie: Królowej Nocy z Czarodziejskiego fletu Mozarta i tytułowej bohaterki Rusałki Dvořáka (O, księżycu, wysoko na niebie). Fot. Serwis SV

Krakowska Młoda Filharmonia pod kierunkiem Tomasza Chmiela, z solistką Adrianną Bujak-Cyran – sopran, przedstawili uroczy koncert Jak za dawnych lat, złożony z piosenek Henryka Warsa i Jerzego Petersburskiego. Fot. Serwis SV

Trio Bastarda przygotowało atrakcyjny koncert edukacyjny Nowa misja kosmiczna, skupiający uwagę dziecięcych słuchaczy bezpośrednio na zabawie, a pośrednio na Piotrze z Grudziądza, Janie Sebastianie Bachu, Beethovenie i innych kompozytorach. Fot. Serwis SV

Wyjątkowa atmosfera, sprzyjająca dobremu odbiorowi muzyki, jest za sceną Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, gdzie przechowywane są okazałe żyrandole, wykorzystane w scenografiach oper. W tym roku na zasceniu grały głównie orkiestry młodzieżowe.
Fot. Serwis SV

Podczas występu Chopin University Big Bandu, widownia największej sali Teatru Wielkiego wypełniła się do ostatniego miejsca, co było z góry do przewidzenia. Program wypełniły same hity, m.in. Błękitna rapsodia Gershwina, Moon River Manciniego, Moonlight serenade Millera. Fot. Serwis SV

W pierwszej części wieczoru Noce Orientu Oleg Kaskiv zagrał Poème na skrzypce i orkiestrę Chaussona. W drugiej nastąpiło kapitalne wykonanie Szeherezady Rimskiego-Korsakowa. Wszyscy muzycy, którzy grali fragmenty solowe z koncertmistrzynią Anną Marią Staśkiewicz na czele – zachwycili mnie. Całkowity kształt interpretacji, która sprawiła mi wielką przyjemność nadał Aleksandar Marković – od 2022 r. pierwszy gościnny dyrygent Sinfonii Varsovii. Fot. Serwis SV

Solistką pierwszej części koncertu finałowego była Cyrielle Ndjiki Nya – sopran z Francji. Zaśpiewała Kołysankę ze zbioru 5 pieśni i Jutro ze zbioru 4 pieśni Richarda Straussa oraz 3 pieśni ze zbioru Letnie noce Hectora Berlioza. W drugiej części koncertu finałowego bułgarska skrzypaczka Liya Petrova zagrała Koncert skrzypcowy d-moll Jeana Sibeliusa. Akompaniowała Sinfonia Varsovia, dyrygował świetny Aleksandar Marković. Fot. Serwis SV
Szalone Dni Muzyki 2023 – zapowiedź festiwalu