Serce festiwalu bije na ul. Próżnej – miejscu symbolicznym. Przy Próżnej ocalały kamienice stojące na terenie getta – jeden z nielicznych materialnych śladów przedwojennej, żydowskiej Warszawy na lewym brzegu Wisły.
Ważny adres to Próżna 7/9, siedziba Austriackiego Forum Kultury, gdzie odbywają się spotkania literackie i interesujące wykłady, na które wstęp jest wolny.
Przedstawienia teatralne grane są nieopodal w Teatrze Kwadrat na Marszałkowskiej i w siedzibie Teatru Żydowskiego przy ul. Senatorskiej, a także dalej, na dużej scenie teatru przy al. Niepodległości. Koncerty odbywają się w synagodze Nożyków na Twardej, w Kwadracie i w legendarnym klubie Harenda na Krakowskim Przedmieściu (koncerty jazzowe). Singer Jazz Festival, któremu szefuje Adam Baruch, stał się autonomiczną częścią Warszawy Singera.
Warsztaty języka jidysz
W Centrum Kultury Jidysz na Andersa będą się odbywać pokazowe lekcje języka jidysz, hebrajskiego, warsztaty wycinanki żydowskiej i tańca izraelskiego oraz sesja naukowa poświęcona przestrzeni kobiet w kulturze żydowskiej. Wstęp wolny. Filmy pokazywane są w kinie Iluzjon. Miejsc festiwalowych jest więcej. Pojedyncze wydarzenia Warszawy Singera 2019 będą w każdej dzielnicy miasta.
Spotkania
Jestem bywalcem Warszawy Singera. Bezcenne są dla mnie okazje do spotkań z marcowymi emigrantami, wybitnymi osobami, które licznie zjeżdżają na festiwal z różnych stron świata. Stałam się wielbicielką Andrzeja Krakowskiego – reżysera, scenarzysty, autora świetnych książek: Pollywood. Jak stworzyliśmy Hollywood i Pollywood. Uciekinierzy w raju o Polakach w Hollywood. Jest ich krotnie więcej niż się powszechnie uważa, biorąc za kryterium (jak to zrobił Krakowski) miejsce urodzenia.
Na tegorocznym festiwalu opowie o Bronisławie Kaperze (26.08) i o sześciu kobietach, rodem z Polski, które rządziły amerykańską kulturą w latach 20. XX wieku (30.08). Będzie też można zobaczyć w jego reżyserii przedstawienie teatralne Rejwach oparte na zbiorze opowiadań Mikołaja Grynberga.
Rejwach, a także musical Śpiewak jazzbandu w reżyserii Wojciecha Kościelniaka, na podstawie pierwszego dźwiękowego filmu pod tym samym tytułem (gwoli ścisłości półdźwiękowego, półniemego) i inne spektakle prezentowane podczas festiwalu, są w stałym repertuarze Teatru Żydowskiego. Niepowtarzalnymi wydarzeniami Warszawy Singera są spotkania z wybitnymi osobowościami. Tradycją stały się spotkania z Michaelem Schudrichem, naczelnym rabinem Polskim, odbywające się pod szyldem Sto pytań do rabina.
Literatura
Będą spotkania z autorami nowych książek m.in. o Aleksandrze Fordzie, Wandzie Sieradzkiej (dziennikarce, autorce scenariuszy telewizyjnych i tekstów piosenek, w tym polskich słów do przebojów Nie płacz, kiedy odjadę i Gdzie są chłopcy z tamtych lat), Poli Nireńskiej – tancerce, żonie Jana Karskiego oraz o Gołdzie Tencer.
Na konferencji prasowej Gołda Tencer powiedziała, że książka Jidisze Mame jest hołdem jej rodzicom, pokoleniu Marca 68 i Teatrowi Żydowskiemu w Warszawie. A także kadiszem. „Moim kadiszem” – dobitnie zaznaczyła.
W kinie Iluzjon zostaną przypomniane wybrane filmy i spektakle teatru tv zrealizowane na podstawie scenariuszy Józefa Hena. Po pokazach będą spotkania z tym znakomitym, sędziwym pisarzem, na którym (używając świetnego sformułowania Czechowa) ukruszył się ząb czasu.
Festiwal tradycyjnie zainauguruje koncert kantorów w synagodze Nożyków (25.08), a zakończy plenerowy koncert na pl. Grzybowskim, w którym wystąpi Nigel Kennedy (1.09). Z towarzyszeniem wiolonczelisty, kontrabasisty, dwóch gitarzystów i perkusisty zagra piosenki Gershwina oraz własną kompozycję Magik z Lublina, inspirowaną powieścią patrona festiwalu.
Zdjęcie Gołdy Tencer na okładce książki – Zofia Nasierowska