Wesele Figara w Operze Krakowskiej w reżyserii Laco Adamika miało premierę w 2012 r. Dorota Szwarcman, nawiązując do oryginalnej koncepcji przedstawienia, zatytułowała swoją recenzję Almaviva się upił.
Realizatorzy uzasadnili niewiarygodną komedię omyłek ni mniej, ni więcej, a pociągiem do wina. „Ktoś, kto myli własną żonę z pokojówką, nie może być całkiem trzeźwy”. Hrabia Almaviva przez cały spektakl nie wypuszcza z rąk butelki i kieliszka, a w finale radosne, weselne pijaństwo sięga zenitu. W drugim premierowym przedstawieniu Figarem był Krzysztof Szumański – baryton, który po studiach w Warszawie wyfrunął do Londynu i zaczął śpiewać na liczących się scenach zagranicznych z Covent Garden włącznie. W roli hrabiego Almavivy brylował wówczas Mariusz Kwiecień.
Opera to taki niezwykły gatunek, że wystarczy zmiana nawet jednej osoby w obsadzie i ta sama inscenizacja nabiera innego wyrazu. W lutym na scenie Opery Krakowskiej w tytułowego bohatera wcieli się odtwórca Figara z premiery – bas-baryton Robert Gierlach. Figaro w Weselu Figara Mozarta jest jego rolą popisową. Od pewnego czasu z równym powodzeniem śpiewa w tej operze również partię hrabiego Almavivy. W ubiegłym sezonie był Figarem we współcześnie napisanej operze Rozwód Figara. Rzadko się zdarza, by jakaś postać operowa nieprzerwanie towarzyszyła śpiewakowi począwszy od jego debiutu.
Gościnne pokazy Rozwodu Figara w poznańskim Teatrze Wielkim już się zakończyły, ale zapraszam 15 i 17 lutego do Opery Krakowskiej, gdzie będę znowu Figarem w Weselu Figara W. A. Mozarta.
Wolfgang Amadeusz Mozart – Wesele Figara
Libretto: Lorenzo da Ponte wg Pierre’a Augustina Beaumarchais
Obsada: Hrabia Almaviva – Mariusz Godlewski, Hrabina Almaviva – Katarzyna Oleś-Blacha, Zuzanna – Paula Maciołek, Figaro – Robert Gierlach, Cherubin – Monika Korybalska, Bartolo – Wołodymyr Pańkiw, Marcelina – Agnieszka Cząstka, Basilio – Jarosław Bielecki, Barbarina – Agata Widera-Burda, Antonio – Sebastian Marszałowicz, Don Curzio – Krzysztof Kozarek
Orkiestra i Chór Opery Krakowskiej
Kierownictwo muzyczne – Tomasz Tokarczyk
Reżyseria – Laco Adamik
Scenografia i kostiumy – Barbara Kędzierska
Ruch sceniczny – Romana Agnel
Fot. Ryszard Kornecki