Z powodu pandemii koronawirusa festiwal przesunięty na jesień 2020. Nowy termin: 10–22 października 2020).
24. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena w roku Beethovena ukaże wpływ tego kompozytora na innych, m.in. na Cherubiniego. Luigi Cherubini był pod wrażeniem twórczości o 10 lat młodszego od siebie Beethovena. Była to wzajemna fascynacja – Beethoven również cenił Cherubiniego.
W cyklu «opery nieznane», przygotowywanym pod kierownictwem muzycznym Łukasza Borowicza, zostanie wykonana opera komiczna Fantiska Cherubiniego, której akcja rozgrywa się w Polsce. W obsadzie, z wyjątkiem Jurija Gorodeckiego – białoruskiego tenora, zwycięzcy Międzynarodowego Konkursu Moniuszkowskiego w Warszawie w 2010 r. (znanego na estradach świata jako Yuri Gorodetsky) – uznani i lubiani polscy śpiewacy, m.in. Robert Gierlach i Tomasz Rak. Tytułową partię zaśpiewa zdobywająca z występu na występ coraz większe międzynarodowe uznanie Natalia Rubiś.
Honorowym gościem ma być Gabriel Prokofiew – wnuk Sergieja. Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Yaniva Segala zagra jego wersję IX symfonii (Beethoven9 Symphonic Remix).
Z racji 250. rocznicy urodzin kompozytora, w programie będzie więcej kompozycji patrona festiwalu. Zabrzmią wszystkie jego koncerty fortepianowe w interpretacji stałego gościa i przyjaciela Festiwalu Rudolfa Buchbindera. Wszystkie kwartety smyczkowe, jeżeli sytuacja epidemiczna na świecie na to pozwoli, zagra wyśmienity Shanghai Quartet (jego członkowie mieszkają w USA).
Beethowenowski program dopełnią uwertury, wybrane sonaty, V symfonia w wykonaniu Bamberger Symphoniker pod dyr. Christopha Eisenbacha i przesławny Koncert skrzypcowy D-dur, który zagra młody, amerykański skrzypek Benjamin Beilmann.
Wystąpi sześcioro młodych, wyróżniających się polskich pianistów, podopiecznych Stowarzyszenia Ludwiga van Beethovena (organizatora festiwalu): Szymon Nehring, Aleksandra Świgut, Krzysztof Książek, Łukasz Krupiński, Konrad Stolarski i Adam Goździewski. Prawie wszyscy zaprezentują się w programie chopinowskim.
W pierwotnym terminie, w koncercie finałowym w Wielki Piątek, planowano zgodnie z tradycją Festiwalu Wielkanocnego, wykonanie kompozycji współbrzmiących z Triduum Paschalnym: Requiem c-moll Cherubiniego i Stabat Mater Karola Szymanowskiego. Do partii solowych zostali zaproszeni: Natalia Rubiś, Małgorzata Walewska i Mariusz Godlewski. Towarzyszyć im miała Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej pod dyrekcją swego szefa Andreya Boreyki.
Tradycją festiwalu są: wystawa manuskryptów muzycznych w Bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie i sympozjum naukowe w gmachu warszawskiej Zachęty.
Wiosną, wybrane koncerty miały być powtórzone w Gdańsku, Jeleniej Górze, Katowicach, Kazimierzu Dolnym, Krakowie, Radomiu, Starachowicach, Szczecinie, Wrocławiu i Zabrzu.
Bilety
online, stoisko festiwalowe w Filharmonii Narodowej. Uwaga! Bilety na koncert finałowy – wyłącznie w kasie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.
Zniżki
50 proc. – studenci i uczniowie
30 proc. – emeryci, renciści, osoby z niepełnosprawnościami wraz z opiekunem; osoby na wózkach – 10 zł
10 proc. – grupy od 10 osób
Wejściówki
O ile pozostaną wolne miejsca – są sprzedawane na 15 minut przed koncertem.